Voorafgaand aan het nieuwe seizoen nodigde Formule 1 vier autosportprominenten – Tom Coronel, Allard Kalff, Michiel Mol en Koen Vergeer – uit voor een smakelijk gesprek over hoe de vlag erbij hangt. Denken zij dat Max Verstappen zich in de titelstrijd kan mengen?

Over de vraag of de combinatie Red Bull en Honda goed genoeg is om voor de wereldtitel te kunnen strijden, zijn de meningen nog verdeeld. Maar ons expertpanel is het er wel over eens dat wanneer dat het geval blijkt, Max Verstappen de klus kan klaren.

De foutjes die Verstappen begin vorig jaar maakte, zijn volgens de tafelgasten geen indicatie dat Verstappen niet tegen de druk bestand zou zijn. “Daar maak ik me nog wel de minste zorgen over”, zegt Kalff. Coronel vult aan: “Het interesseert hem allemaal niets. Hij is onverstoorbaar, er is niemand met een hardere kop dan hij.” Dat beaamt Mol: “Hij heeft al van alles meegemaakt en ik heb nooit de indruk gekregen dat hij onder druk zou bezwijken.”

Vergeer vraagt zich af of Verstappens gretigheid hem niet kan opbreken wanneer er echt een titel op het spel staat. “Hij denkt gewoon anders”, reageert Coronel. “Hij blijft niet op de tweede plaats liggen voor de puntjes. Voor hem is het heel simpel: als ik alles win, word ik vanzelf kampioen.”

Kalff gelooft niet dat Verstappen vorig jaar na zijn mindere reeks – en voor hij de podiumplekken aaneenreeg – iets heeft veranderd aan zijn benadering, zoals hier en daar wordt gesuggereerd. “Dat zou hij na Monaco hebben gedaan, maar volgens mij is hij gewoon hetzelfde blijven doen. Hij had alleen even pech. Het was dom dat hij zijn auto in de derde vrije training afschreef, maar dat weet hij zelf ook wel. Dat heeft niets met gretigheid te maken.”

Volgens Coronel toont het juist zijn commitment door elke ronde voor het uiterste te gaan. “Dat is fijn om te zien”, erkent Vergeer. “Maar het gaat ook wel eens mis. En als je om de titel strijdt, moet je toch ook een keer tweede kunnen worden.”

“Het scheelde een haar of Max was afgelopen jaar als derde geëindigd in het kampioenschap”, werpt Mol in. “Dat betekent dat hij dus een Mercedes en een Ferrari de baas was.” Coronel sluit daarop aan: “In de tweede seizoenshelft heeft hij bijna elke race op het podium gestaan, dat kan toch niet in die auto. Het zegt genoeg dat Hamilton in een race alleen over de radio vraagt waar Verstappen zich bevindt, ook al zitten er nog concurrenten tussen. Dat weet je van wie hij bang is.”

Het volledige rondetafelgesprek lees je in het nieuwe nummer van Formule 1, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.

Hoe zie jij de kansen van Max Verstappen dit jaar? Bespreek het met oud-coureur Jan Lammers, fotograaf Peter van Egmond en techniekexpert Rob van den Heijkant tijdens het Formule 1 Event op 8 maart in het Louwman Museum. Bestel hier je kaarten.

8 maart Formule 1 event Mis het niet