Het was een fraaie avond, afgelopen zondag na de race in Brazilië. Bij veel teams waren er mooie momenten van afscheid. Michelin, Cosworth, en flink wat medewerkers van teams die voor het laatst in het Formule 1 rennerskwartier te vinden waren. Ross Brawn gooide olie op het vuur omtrent de geruchten over een sabbatical door veel van de Ferrari teamleden persoonlijk te omhelzen en te bedanken.

Michelin droeg de wereldtitel op aan wijlen Edouard Michelin en Fernando Alonso nam zelf het heft in handen door, door middel van handbediening de V8 Renault motor te laten brullen in de pitbox. Daarna trok een grote delegatie van Renault monteurs richting het einde van de pitlane. Samen met de mannen van Super Aguri werden een paar flessen champagne opengetrokken.

Een mooi gebaar aan de wereldkampioenen aan het team dat een jaar geleden er nog niet eens was en dat met Sato een mooie 10e plaats had behaald. En dan natuurlijk Michael Schumacher. In de komende weken zal duidelijk worden hoezeer hij de Formule 1 zal gaan missen en volgend jaar misschien wel hoezeer de Formule 1 hem zal gaan missen. Hij was tenslotte in zijn laatste race gewoon de man van de wedstrijd en kan met de besten mee.2006 was een pareltje van een kampioenschap met een spanningsboog van jewelste.

Rijder van het jaar is wat mij betreft Felipe Massa geworden. Na een wat stroef begin ontplooide hij zich tot een topper en een prima teamgenoot van Schumacher. Poles, overwinningen en uitbundige vreugde karakteriseren zijn jaar. Ik hou van oprecht blije winnaars.

Ook Jenson Button heeft een voorbod genomen op volgend jaar. Met twee vierde plaatsen en een derde plaats in de laatste drie races heeft het er alles van weg dat Honda in 2007 mee kan doen voor de prijzen. Tel daar bij op de mooie overwinning in Hongarije en Button heeft een punt. Bij McLaren likt men zijn wonden; een heel seizoen zonder overwinning. Persoonlijk had ik meer verwacht van Pedro de la Rosa, vooral na zijn optreden vorig jaar in Bahrein. Kimi Raikkonen mag hopen dat hij het pechduiveltje achterlaat bij McLaren. Als hem dat lukt is hij absoluut titelkandidaat voor 2007. Al zal hij wel even moeten wennen aan de werkwijze bij Ferrari waar Massa in het begin absoluut een voordeel zal hebben.

Giancarlo Fisichella gaat de winter in met een stoeltje voor 2007 onder zijn arm. Hij zal echter in de eerste drie races van 2007 moeten scoren naast Heikki Kovalainen anders zal hij snel vervangen worden door Nelson Piquet jr. Bij Williams kan het bijna niet slechter dan in 2006 en hetzelfde geldt voor Red Bull Racing. De RBR laat zich nog het beste vergelijken met een te trage zeepkist en Adrian Newey weet nu al dat hij gaat scoren in het nieuwe seizoen. Al weet hij maar een regelmatige puntenscorer te maken.

Feitelijk is de RBR volgend jaar een McLaren-Renault; misschien wel een outsider die heftig kan gaan verassen. Toyota leek wat te verbeteren gedurende het jaar maar het is duidelijk; Met Ralf Schumacher en Jarno Trulli hebben ze daar op rijdersgebied de plank behoorlijk misgeslagen. Beiden zijn gedoofde vlammetjes die nooit echt een groot vuur geweest zijn.

Tijd voor verjonging, in iedere geval voor een van de twee. Een ding heeft er slechts ontbroken in 2006 en dat is een stevige klapper. Het uitstapje van Nico Rosberg in Brazilië is de enige die echt vers in het geheugen zal blijven. Alle anderen waren niet echt heel heftig maar dat is wat mij betreft geen voorwaarde voor een mooi seizoen.

Groeten,

Ollie