Pirelli moet de FIA op 1 september inlichten over de samenstelling en karakteristieken van haar nieuwe banden, waarna het op 1 december haar definitieve reeks aan compounds moet kiezen. Voor het zover is, staan er nog drie tests op het programma – in Frankrijk, Mexico en Brazilië – alvorens er eind november in Abu Dhabi een speciale bandentest gehouden wordt. Tijdens die tests wordt dan gekeken of Pirelli de juiste keuzes heeft gemaakt met haar banden en compounds, aangezien er natuurlijk de nodige ontwikkelingstijd aan vooraf gaat. “In Abu Dhabi krijgen alle teams twee dagen de kans onze nieuwe producten te testen, dus de definitieve versies van onze banden moeten in november klaar zijn”, legt hij uit. Pirelli krijgt daarbij vanuit de FIA de nodige speelruimte wat betreft het homologeren van banden, zodat het later eventueel nog kan teruggrijpen op andere compounds, indien noodzakelijk. “Voor dit jaar zijn zelfs tien compounds gehomologeerd. De vijf die we nu hebben en vijf reserve”, doelt hij op hoe onduidelijk de situatie was voor Pirelli met de komst van de nieuwe 2017-auto’s. Pirelli heeft eerder ook al erkend dat het eigenlijk te harde, conservatieve compounds heeft geïntroduceerd voor dit jaar, omdat het dacht dat de banden het zwaarder te verduren zouden krijgen. De Italiaanse bandenfirma heeft om die reden ook aangeven er over te denken in 2018 sowieso ‘een stap zachter’ te gaan met al haar bandencompounds.


4 augustus 2017
Pirelli moet de FIA op 1 september inlichten over de samenstelling en karakteristieken van haar nieuwe banden, waarna het op 1 december haar definitieve reeks aan compounds moet kiezen. Voor het zover is, staan er nog drie tests op het programma – in Frankrijk, Mexico en Brazilië – alvorens er eind november in Abu Dhabi een speciale bandentest gehouden wordt. Tijdens die tests wordt dan gekeken of Pirelli de juiste keuzes heeft gemaakt met haar banden en compounds, aangezien er natuurlijk de nodige ontwikkelingstijd aan vooraf gaat. “In Abu Dhabi krijgen alle teams twee dagen de kans onze nieuwe producten te testen, dus de definitieve versies van onze banden moeten in november klaar zijn”, legt hij uit. Pirelli krijgt daarbij vanuit de FIA de nodige speelruimte wat betreft het homologeren van banden, zodat het later eventueel nog kan teruggrijpen op andere compounds, indien noodzakelijk. “Voor dit jaar zijn zelfs tien compounds gehomologeerd. De vijf die we nu hebben en vijf reserve”, doelt hij op hoe onduidelijk de situatie was voor Pirelli met de komst van de nieuwe 2017-auto’s. Pirelli heeft eerder ook al erkend dat het eigenlijk te harde, conservatieve compounds heeft geïntroduceerd voor dit jaar, omdat het dacht dat de banden het zwaarder te verduren zouden krijgen. De Italiaanse bandenfirma heeft om die reden ook aangeven er over te denken in 2018 sowieso ‘een stap zachter’ te gaan met al haar bandencompounds.
Gerelateerd nieuws




Laatste Formule 1 nieuws
-
Villeneuve kraakt roep om verhogen budget cap: ‘Vliegen is voor iedereen duur, ontwikkel maar wat minder’
-
‘Wie vertelt Liberty dat het om meer draait dan alleen geld verdienen?’
-
Tijdschema Britse GP: Er staat nog een rekening open van vorig jaar
-
Het verschil tussen de twee Canadezen: ‘Latifi keurige jongen, Stroll ondoorgrondelijker’
-
Het succes van MP Motorsport: ‘Vooraf hadden we hiervoor getekend’
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
Meest gelezen
-
9:39 PM
Verstappen houdt Sainz in spannende slotfase GP Canada nipt van eerste zege af
-
8:00 AM
Preview: Verstappen zag raketstarts Alonso vroeger op tv, maar gunt veteraan in Canada geen cadeautjes
-
11:45 AM
Wolff haalt uit naar ‘zielige’ en ‘onoprechte’ rivalen over technische richtlijn
-
10:47 PM
Horner prijst Verstappen na zege in Canada: ‘In de vorm van zijn leven’
-
7:00 AM
‘Een slechte auto is Mercedes’ probleem, niet van de FIA’