Porsche heeft nagedacht over een rentree in de Formule 1, zo verklaart topman Wolfgang Hatz, maar de keuze is uiteindelijk op de langeafstandsracerij gevallen omdat die vorm van autosport ‘meer relevant is voor de ontwikkeling van straatauto’s’.

“Porsche is een sportautofabrikant en we hechten dan ook veel waarde aan de technologische kruisbestuiving die we naar aanleiding van onze activiteiten in de autosport kunnen toepassen op de productie van sportauto’s”, geeft head of research and development Hatz aan in gesprek met Autocar.

“Om die reden hebben we zo’n twee á drie jaar geleden dan ook de voorkeur gegeven aan de enduranceracerij in plaats van de Formule 1, want de Formule 1 is als platform weinig relevant voor de ontwikkeling van ‘normale’ straatauto’s”, legt Hatz uit.

“In de Formule 1 is veel meer aandacht voor de politiek en de banden dan voor de motoren en chassis’, waarbij de aerodynamica van de bolides natuurlijk fantastisch is, maar wederom van weinig waarde voor straatauto’s”, meent Hatz.

Hatz denkt om die redenen dan ook dat Porsche ‘de enige juiste en logische keuze heeft gemaakt’ door ervoor te kiezen vanaf 2014 met een fabrieksteam mee te gaan doen aan het World Endurance Championship. “De Formule 1 was een goed alternatief, maar als puntje bij paaltje komt is het gewoon minder relevant voor straatauto’s dan de langeafstandsracerij is”, herhaalt hij.

Foto: een Porsche 956 prototype-bolide op Spa-Francorchamps in 1982.