Lewis Hamilton heeft in Bahrein de vierde Grand Prix van 2015 op zijn naam geschreven. Nico Rosberg werd in een rechtstreeks duel voor P2 verslagen door Kimi Räikkönen. Max Verstappen reed een onopvallende race voor hij met een technisch probleem uitviel.

Hamilton behaalt de zesendertigste overwinning uit zijn Formule 1-loopbaan met een voorsprong van 3,3 seconden op Räikkönen, die in de voorlaatste ronde Rosberg inhaalt. De vierde plaats valt ten deel aan Valtteri Bottas, die Sebastian Vettel van het lijf weet te houden. Daniel Ricciardo’s motor blijft net lang genoeg heel voor de zesde plaats, terwijl achter hem achtereenvolgens Romain Grosjean, Sergio Pérez, Daniil Kvyat en Felipe Massa de overige punten verdelen.

Hamilton snel van start

Als de lichten doven laat Hamilton zich niet verrassen door de concurrentie. De Brit duikt aan de leiding de eerste bocht in. Vettel volgt de Mercedes-coureur, en slaat een aanval van Nico Rosberg af. Die wordt vervolgens verschalkt door Kimi Räikkönen. Valtteri Bottas behoudt daarachter zijn vijfde plaats.

Jenson Button haalt de start niet eens. De technische problemen die zijn McLaren-Honda al het hele weekend plagen, zijn nog niet verholpen zodat de Brit noodgedwongen de race uit moet zitten.

Ook voor Felipe Massa zijn er voor de start al grote problemen. Zijn auto wil aan het begin van de opwarmronde door een elektronisch probleem niet van zijn plaats komen, en de Williams-coureur moet vanuit de pitstraat beginnen. Carlos Sainz krijgt nog tijdens de formatieronde een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek, omdat hij te langzaam rijdt.

Max Verstappen wint aanvankelijk twee plaatsen, maar komt in de eerste ronde wel in aanraking met Pastor Maldonado. De Nederlander weet niet zeker of hij daarbij zijn voorvleugel beschadigd heeft, maar alle tempo is in de openingsronden uit de Toro Rosso verdwenen. Verstappen wordt ingehaald door Massa en Maldonado, en duikt in de zevende ronde de pits in voor een setje medium banden. Het werpt hem terug naar de laatste plaats.

Rosberg is op dat moment druk bezig orde op zaken te stellen. Zodra de DRS geactiveerd wordt, haalt de Duitser aan het einde van start/finish Räikkönen in. Een paar rondjes later is Sebastian Vettel het slachtoffer, zodat de Mercedessen weer samen aan kop van de wedstrijd gaan, met Hamilton zes seconden voor zijn teamgenoot.

Vettel is in de veertiende ronde de eerste uit de top vier die naar binnen gaat voor een setje nieuwe softs. Dat de Duitser flink gas geeft op zijn nieuwe banden is een ronde later duidelijk te zien als Rosberg ook de pits in duikt voor nieuw rubber: Vettel rijdt na die stop weer voor hem.

Gedoe met voorwiel

Weer een ronde later is het de beurt aan leider Hamilton om zijn pitstop te maken. Er is wat gerommel met één van de wielmoeren, zodat het bij het uitrijden van de pits nog spannend wordt. Hamilton komt net voor Rosberg weer de baan op, precies terwijl die een inhaalactie plaats op Sebastian Vettel.

Räikkönen ligt dan eerste, maar moet afhaken in de strijd om de koppositie als hij in de achttiende ronde langs de Ferrari-garage moet. De Fin zit op een andere strategie dan zijn teamgenoot, want hij krijgt een nieuw setje mediums mee. Vlak voor Bottas hervat Räikkönen de race. Hamilton, Rosberg en Vettel zitten na hun eerste pitstop binnen drie seconden van elkaar.

Verstappen heeft het tempo na zijn vroege stop weer wat hervonden, maar is door het tijdverlies in de openingsfase wel in een niemandsland voor de Manors en achter teamgenoot Sainz terechtgekomen. De Toro Rosso-coureur rijdt op de zeventiende plaats zijn rondjes.

Bij Marcus Ericsson gaat het even later tijdens zijn bandenwissel helemaal mis. De monteurs krijgen het linker voorwiel niet goed op de auto, en Ericsson verliest enorm veel tijd. Zoveel zelfs, dat hij zijn gedroomde puntenfinish in rook ziet opgaan. De Zweed valt terug tot achter Verstappen, die hij al snel weer voorbij gaat.

Ook Sebastian Vettel kent een minder moment, want hij schiet even van de baan en raakt daardoor de directe aansluiting met de Mercedessen kwijt. Bovendien komt teamgenoot Räikkönen halverwege de race gaandeweg dichterbij aan de viervoudig wereldkampioen.

Voor Carlos Sainz is het na eenendertig ronden gedaan. De Spanjaard heeft net een pitstop gemaakt als hij iets raars voelt aan zijn linker voorwiel, waar zichtbaar de vonken vanaf spatten. Sainz parkeert zijn Toro Rosso aan de kant, en is de eerste uitvaller van de dag.

Einde verhaal voor Verstappen

Max Verstappen maakt een ronde later zijn tweede stop. Veel tijd om van zijn nieuwe banden te genieten heeft hij daarna helaas niet meer, want in ronde zesendertig valt ook voor de tweede Toro Rosso het doek. Verstappen parkeert de auto in de pits, en komt dus voor de derde keer in vier races door een mechanisch defect niet aan de finish.

Op dat moment hebben de leiders hun tweede pitstop gemaakt. Vettel doet dat als eerste, een ronde later gevolgd door Hamilton, en dan weer door Rosberg. Die laatste verliest opnieuw zijn plekje aan Vettels Ferrari. En net als na de eerste serie pitstops zijn de rollen al vlug weer omgedraaid.

Vettel schiet bij het opkomen van start/finish van de baan, en Rosberg profiteert er direct van. Voor de Ferrari-coureur heeft het uitstapje nog meer gevolgen, want hij beschadigt zijn voorvleugel en moet naar de pits voor een nieuwe. Vettel keert terug op de baan op P5, vlak achter Bottas.

Räikkönen krijgt opnieuw de leiding in de schoot geworpen, maar de banden onder zijn SF15-T krijgen het steeds moeilijker. Hamilton komt snel dichterbij, en als Räikkönen in ronde eenenveertig naar binnen duikt voor vers zacht rubber, is hij de Finse coureur al voorbij gestoken.

Het lijkt er intussen op dat Pastor Maldonado eindelijk op weg is naar punten, maar dan slaat de pechduivel toch weer toe. Bij het inrijden van de pitstraat klapt zijn Mercedes-motor uit. Maldonado weet nog door te rollen tot bij de Lotus-monteurs, maar staat vervolgens met hevig rokende remmen meer dan anderhalve minuut stil voor hij zijn weg weer kan vervolgen.

Ferrari zet druk

In de slotfase zetten de Ferrari-coureurs de druk er bij hun voorliggers flink op. Vettel rijdt rondenlang vlak achter de staart van Bottas. De Duitser kan echter geen goede plek vinden om een inhaalpoging te wagen, en parkeert zijn Ferrari op een gegeven moment zelfs bijna in de achterkant van de Williams als hij zich vergist in het rempunt van Bottas.

Räikkönen ligt weliswaar twaalf seconden achter op Rosberg, maar rijdt de seconden er op zijn versere banden gestaag vanaf. Rosberg voelt de spanning toenemen, en bijt zijn engineer over de boordradio toe hem het verschil met Räikkönen niet meer door te geven.

In de voorlaatste ronde moet Rosberg zich gewonnen geven: in de eerste bocht schiet hij rechtdoor, terwijl Räikkönen zelfs nog buiten DRS-bereik zit. Räikkönen komt langszij, en hoewel Rosberg nog probeert de Fin van het lijf te houden, wordt hij terugverwezen naar de derde plaats. Bottas maakt geen fouten, en houdt zijn Ferrari-belager wel achter zich.

Hamilton krijgt weinig mee van alle spanning achter hem. De leider in het kampioenschap werkt op een veilige voorsprong van rond de zes seconden zijn ronden af, en rijdt – ondanks dat zijn remmen in de laatste ronde hun beste rijd ook gehad lijken te hebben – onbedreigd naar zijn derde overwinning van het seizoen toe. Daniel Ricciardo komt als zesde over de finish, en blaast luttele meters na de streep zijn derde Renault-motor van het seizoen op.