Adrian Newey is in vorm, stelt Helmut Marko. De uitdaging om van Red Bull en Honda een winnende combinatie te maken zorgt voor een ander soort Newey dan de afgelopen jaren. “We hebben een manier gevonden om hem gemotiveerd te houden.”

Newey is na (of samen met) Max Verstappen misschien wel de meest waardevolle werknemer van Red Bull. De chief technical officer krijgt in ieder geval de vrijheden van een sterspeler. “Newey wil geen normale werkdagen, hij vult zijn dagen zelf in. Zo was hij ook erg betrokken bij het Valkyrie-project (de nieuwe hypercar van Aston Martin, red.)”, aldus Marko tegen het Duitse Motorsport-total.

‘Newey ziet meteen wat niet klopt’
Een goed voorbeeld van Adrian Newey’s enorme waarde voor het team was het verloop van het seizoen 2017. Red Bull bleek in Australië een enorme achterstand te hebben op Mercedes en Ferrari, de concurrentie had de nieuwe regelgeving een stuk beter onder de knie. “We zaten er compleet naast”, vertelt Marko.”Maar bij de race in Barcelona waren we weer competitief. Dat is Newey. Hij ziet waar het aan schort. Zelfs in de ontwerpfase, zonder enige data. Dan weet hij het al: dit gaat niet werken.”

(Tekst gaat verder onder foto)

Photo: Sutton Images

Hij is cruciaal. 95 procent van wat hij ontwerpt is correct.

Kapers op de kust
De switch naar Honda dit jaar zorgt voor een nieuwe prikkel, precies Newey nodig heeft. “Hij is in december in de fabriek in Sakura geweest. Een gemotiveerde Newey is essentieel voor ons, hij moet uitgedaagd worden. Als hij inziet dat we door de motor geen kans maken, dan is hij niet meer dezelfde Newey.”

Red Bull jaagt op de eerste prijzen sinds 2013 toen de laatste titels werden gewonnen. Newey gaat het laatste jaar van zijn contract in, in die zin is het ook belangrijk voor Red Bull dat er successen behaald worden. Er zijn namelijk altijd kapers op de kust voor Newey. Zo zou Renault de Brit vorig jaar al gepolst hebben, iets wat het team overigens zelf heeft ontkend. En ook Ferrari heeft meerdere keren laten weten erg gecharmeerd te zijn van Newey. Begin deze eeuw probeerden de Italianen het al eens, zo vertelt Newey in zijn boek How to build a car.

In 2014 werd Newey nog eens verleid om naar Maranello te verhuizen maar besloot hij Red Bull trouw te blijven. “We hebben meerdere pogingen afgeslagen”, bekent ook Marko. “Hij is cruciaal. 95 procent van wat hij ontwerpt is correct.”

Formula One World Championship 2014, Round 12, Belgian Grand Prix, Francorchamps, Belgium, Saturday 23 August 2014 - L to R): Adrian Newey (GBR) Red Bull Racing Chief Technical Officer and Christian Horner (GBR) Red Bull Racing Team Principal take part in the ALS ice bucket challenge.