Terwijl de rel om de geheime bandentest van Mercedes en Pirelli voortduurt, heeft de teambaas van de Duits-Engelse renstal aangegeven dat het de hoge slijtage van de Pirelli-banden ondanks de test en haar zege in Monaco nog altijd als struikelblok ziet.

Terwijl de wedstrijdleiding van de Grand Prix van Monaco de protesten van Ferrari en Red Bull inmiddels keurig in een rapport heeft opgetekend en bij de FIA heeft neergelegd, hebben de teambazen van deze teams verduidelijkt waarom ze protest hebben ingediend.

“Wij willen weten waarom deze test is goedgekeurd”, vertelt Ferrari-teambaas Stefano Domenicali aan SpeedTV. “Voor zover wij weten, mag je zelfs als Pirelli daar om vraagt niet met een huidige bolide testen, maar als blijkt dat er omstandigheden zijn waaronder dat wel mag en wij de regels verkeerd begrepen hebben, dan zijn wij de eerste om ons aan te melden voor de volgende Pirelli-test.”

Zwart op wit
Christian Horner, de teambaas van Red Bull, drukt zich wat minder diplomatiek uit. “Mercedes heeft op onderhandse wijze banden getest die bedoeld zijn voor het huidige seizoen en wij willen weten hoe de vork in de steel zit”, verklaart hij tegenover Autosport.

“In onze ogen zijn de regels duidelijk: het is niet toegestaan om gedurende het seizoen op deze manier te testen. Dat staat volgens ons ook zwart op wit in het reglement dat je als Formule 1-team hebt onderschreven.”

“Dat Pirelli wil testen en de FIA dat toestaat kan ik begrijpen, maar dit had nooit zo aangepakt mogen worden en al helemaal niet zonder toestemming van andere teams.”

Horner ziet de test als oneerlijke concurrentie en wil niets horen van de claims van Mercedes dat het er niets van heeft opgestoken: “Elke keer dat je met een Formule 1-auto de baan op gaat, leer je wel iets. Ik geloof Mercedes dan ook niet als ze dat zeggen.”

Mercedes
Toch is dat juist precies wat Ross Brawn, zijn evenknie bij Mercedes, gisteren al beweerde. “Wij weten niet met welke banden we hebben getest”, verklaarde Brawn, die daar vandaag in gesprek met Autosport nog aan toevoegt dat Mercedes het lek nog niet boven heeft wat de Pirelli-banden betreft: “Ze blijven een uitdaging voor ons vormen en ik zou zeker niet zeggen dat we het op dat vlak orde hebben.”

Volgens Brawn is het ook helemaal niet zo dat Mercedes in Monaco ineens beter met haar banden omging door de test: “Monaco is gewoon een baan waar je de race onder controle kunt houden terwijl je je banden managet. Op andere circuits kan dat niet.”

FIA
De FIA heeft inmiddels aangegeven dat een test zoals Pirelli en Mercedes die hebben afgewerkt alleen conform het reglement is als Pirelli alle teams met eenzelfde voorstel heeft benaderd en Pirelli de operationele kant van de test voor haar rekening heeft genomen. Dit is dan ook wat het speerpunt is in het onderzoek van de FIA naar de test.

Volgens Autosport heeft de FIA alle teams in april van 2012 overigens schriftelijk laten weten dat dergelijke tussentijdse bandentests alleen afgewerkt mogen worden als alle teams daarmee instemmen en – wederom – gevraagd zijn onder vergelijkbare omstandigheden te testen. Mercedes houdt echter vol dat het ‘recentelijk’ toestemming van de FIA heeft gekregen voor de test.