Motorfabrikant Renault bouwt voor het komende seizoen een volledig nieuwe krachtbron, in plaats van voort te borduren op de motor die het in 2014 heeft geïntroduceerd. Volgens teambaas Fred Vasseur werd het onmogelijk om de huidige krachtbron nog te verbeteren.

In 2014 introduceerde Renault de V6-motor waar momenteel nog mee gereden wordt. De achterstand op de concurrenten Ferrari en Mercedes was destijds echter zo groot, dat de teams die rondreden met een Renault-motor in 2014 en 2015 maar weinig in te brengen hadden. Sinds de autofabrikant in 2016 ook met een eigen team in de Formule 1 rondrijdt, is de krachtbron merkbaar verbeterd.

Aan Motorsport.com vertelt teambaas Fred Vasseur dat de huidige krachtbron echter plaats gaat maken voor een volledig nieuwe. “We hebben wat goede verbeteringen in de pijplijn zitten. Volgend jaar hebben we een volledig nieuwe motor”, aldus Vasseur.

De reden daarvoor is dat de huidige krachtbron niet meer verbeterd kan worden. “Hij is honderd procent nieuw. De huidige motor zat aan het einde van zijn ontwikkeling”, verklaart de Fransman. “We moesten een stap maken om vooruitgang te blijven boeken, en dat zullen we ook doen. Tot dusver vordert alles goed en gaat alles ongeveer zoals verwacht.

Eigen concept
Volgens Fred Vasseur heeft Renault vastgehouden aan zijn eigen plannen, en niet gekeken waar de concurrentie voordeel uit haalt. “Het is een Renault-concept. Ik denk niet dat we hoeven te kijken naar de anderen wat betreft de motor. We hebben een goede vooruitgang geboekt in de laatste zes tot acht maanden, en als we nog een stap willen maken moeten we het concept enigszins veranderen. Ik denk dat ze dat hebben gedaan.”

Vasseur heeft er alle vertrouwen in dat zowel het team als de motorafdeling van Renault zich zal blijven verbeteren. “We toonden verbetering gedurende de afgelopen winter, en van de eerste naar de tweede versie van de motor. We kunnen volgend jaar en gedurende het komende seizoen hetzelfde verwachten”, meldt hij.