Renault’s teambaas Cyril Abiteboul zegt geen excuus te hebben voor de slechte betrouwbaarheid van zijn team. Renault kampt het hele seizoen al met motorpech, evenals hun klanten Red Bull en Toro Rosso. 

Terwijl Nico Hülkenberg op Silverstone het beste resultaat van het seizoen voor zijn team neerzette, kwam zijn teamgenoot Jolyon Palmer niet eens aan de start door motorproblemen. Ook Hülkenberg kwam tegen het eind van de race in de problemen, door vermogenverlies maakte de Duitser geen kans toen Daniel Ricciardo de aanval opende. Uiteindelijk kwam hij als zesde over de finish, maar het had een vijfde plek kunnen zijn als Renault de betrouwbaarheid van de motor voor elkaar had.

“We verloren snelheid op de rechte stukken in de laatste ronde”, verklaart Hülkenberg tegen Autosport. “Ik weet ook nog niet precies wat er aan de hand is, als de auto goed was geweest had ik Ricciardo nog achter me kunnen houden. Maar nu reed hij me makkelijk voorbij.”

Abiteboul is blij met de zesde plek van Hülkenberg, maar de betrouwbaarheid van de auto blijft een punt van zorg. “Ik ben niet blij met onze situatie. Het is ons zwakke punt en we moeten er aan werken. Onze snelheid zit nu op een goed niveau, dus alle focus gaat naar de betrouwbaarheid van de auto.”

Abiteboul (rechts) in gesprek met zijn engineer Alan Permane

Renault introduceerde op Silverstone al een aantal updates op de RS17, waaronder een nieuwe vloer. Het resultaat was direct te zien tijdens de kwalificatie, waar Hülkenberg continu in de topzes zit. De nieuwe vloer zal dit weekend ook bij Palmer op de auto worden gemonteerd.

“We hebben nog wat nieuwe onderdelen voor Hongarije klaar staan”, zegt Abiteboul. “De eerste helft van het seizoen hebben we prima gepresteerd. We staan ergens halverwege de middenmoot, maar dat is wat ik had verwacht. Ik hoop dat we onze progressie door kunnen trekken en een sterkere tweede helft hebben. Wie weet kunnen we dan het gevecht aangaan met Force India, Haas en Williams.”