De vraag wat er met het Formule 1-programma van Renault gaat gebeuren, houdt de gemoederen al even bezig. Het merk houdt zelf alle opties open.

Renault kwam de afgelopen twee jaar louter op negatieve wijze in het Formule 1-nieuws. Bij de introductie van de hybride V6-turbokrachtbronnen in 2014 misten de Fransen de boot, en dit jaar zijn de zaken er alleen maar op achteruit gegaan. De relatie met Red Bull bekoelde, en het Renault-management speculeerde druk over de toekomst van het merk in de koningsklasse.

Voorlopig blijven de vraagtekens nog even staan, laat Renault-CEO Carlos Ghosn weten aan motorsport. “Alles ligt nog open. We zijn de situatie nog aan het bekijken.”

“Er zijn in de Formule 1 verschillende opties”, vervolgt Ghosn. Die opties in het kort: aanblijven als motorleverancier, opnieuw een eigen fabrieksteam vormen, of helemaal uit de sport stappen. De tweede mogelijkheid lijkt voor Renault de meest interessante, maar Ghosn zegt er nog niet uit te zijn.

Beslissing eind 2015

“Het hangt niet alleen van ons af, maar ook van de machthebbers in de Formule 1”, stelt hij. “Het gaat ook over de tv-rechten, en over hoeveel we van onze investering terugverdienen. Ik denk dat we tegen het einde van het jaar met een stevig besluit komen.”

Die verwachting over een beslissing eind 2015 liet autosportchef Cyril Abiteboul eerder deze maand ook blijken.

Hoe dan ook, Ghosn zou het liefst met Renault in de Formule 1 blijven. “We hebben een lange geschiedenis in de racerij”, zegt de Frans-Libanese Braziliaan. “Daar hoort de Formule 1 bij. We zouden het liefst doorgaan, maar dan wel onder gunstige omstandigheden. En daar zijn we nu niet van verzekerd.”