De toekomst van Renaults Formule 1-stal wordt te midden van een bedrijfsbrede ‘strategische evaluatie’ onder de loep genomen door de Franse autofabrikant.

Dat bericht Motosport.com op basis van een conference call tussen Renault-investeerders, met interim CEO Clotilde Delbos die dit volgens de Engelstalige publicatie zou hebben aangegeven.

Volgens Delbos is het niet zo dat de Formule 1-toekomst een specifiek thema is dat speelt of ter discussie staat binnen Renault, maar “tijdens onze evaluatie ligt alles op tafel”. Het hele bedrijf wordt namelijk doorgelicht, vertelt Delbos. “We bekijken onze strategie en plan van binnen en buiten. Daarbij kijken we ook naar de markt, ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en hoe Renault er als autogroep voor staat.”

Wat de overkoepelende Renault-Nissan Alliantie betreft, mag duidelijk zijn dat het al een tijdje rommelt. Voormalig topman Carlos Ghosn raakte ongeveer een jaar geleden betrokken bij een vermeende fraudezaak en is van het toneel verdwenen. Zijn rol werd tot voor kort ingevuld door Thierry Bolloré, die eerder in oktober aan de kant werd gezet door het bestuur. Sindsdien vervult Delbos, voorheen CFO, op interimbasis de rol van CEO.

Lees ook: Renault-topman Ghosn wacht ontslag te midden van fraudezaak

De evaluatie valt eveneens samen met een lastig moment voor Renaults Formule 1-fabrieksformatie. Het team werd deze week met terugwerkende kracht uit de uitslag van de Grand Prix van Japan geschrapt – wat het negen WK-punten heeft gekost – vanwege het gebruik van een illegaal rijdershulpmiddel. Daarnaast vallen de sportieve prestaties tegen. Ook raakt Renault motorklant McLaren per 2021 kwijt aan Mercedes.

Lees ook: Renault niet in beroep tegen diskwalificatie in GP van Japan

2021 is ook het jaar van de grote regelrevolutie in de Formule 1, met Renault dat bij een groepje van slechts vier team hoort dat achter Liberty Media’s voorgestelde veranderingen staat. Hoe de 2021-regels er uiteindelijk uit komen te zien, is gezien het protest van de andere zes teams (waaronder Mercedes, Ferrari en Red Bull) afwachten.

De commerciële deals van de teams met de sport moeten ondertussen ook nog verlengd worden. Onduidelijk is of Renault een deal heeft die na 2020 doorloopt. Eerder werd aangenomen van wel: Renault zou toen het in 2016 als fabrieksteam terugkeerde een langer lopend contract hebben getekend en zelfs als enige een overeenkomst hebben die na 2020 doorloopt. Inmiddels wordt dat in twijfel getrokken.