Nu Renault de grootste betrouwbaarheidsproblemen onder controle lijkt te hebben, kan de Franse motorbouwer zich op verbetering van de motorprestaties gaan richten. Dat zegt motorsportchef Cyril Abiteboul.

Vooral in het begin van het seizoen was de betrouwbaarheidsscore van de Renault-krachtbron dramatisch. Max Verstappen viel meermaals uit met een kapotte motor, en is inmiddels al aan zijn vijfde Renault toe. Ook Daniil Kvyat, Daniel Ricciardo en Carlos Sainz versleten al de nodige motoronderdelen.

Maar Abiteboul ziet verbetering. “In Canada hadden we voor het derde weekend op rij geen problemen”, zegt hij. “Nu kunnen we de focus verleggen naar de performance, zodat we samen met Toro Rosso en Red Bull alles uit de motor en de chassis’ kunnen halen.”

Ook Abitebouls collega-kaderlid Rémi Taffin hield een positief gevoel over aan het afgelopen weekend. “Montreal is één van de meest veeleisende banen voor de motoren, maar toch hadden al onze auto’s een probleemloos weekend”, zegt hij. “De van de laatste betrouwbaarheidsupdates voorziene nieuwe motor die Max inzette, werkte bovendien prima.”

“Met een paar circuits voor de boeg waar de nadruk ligt op vermogen, kunnen we nu dus helemaal voor de prestatieupdates gaan. Zonder daarvoor de betrouwbaarheid of de rijeigenschappen van de motor op te offeren”, concludeert Taffin.

Lange termijn

Renault gebruikte tijdens het seizoen tot dusver als enige fabrikant nog geen upgradepunten (de zogenoemde tokens) om zijn krachtbron sneller te maken. Die opgespaarde punten komen nu goed van pas, want op de lange rechte stukken in Montreal werd goed duidelijk hoeveel kracht de Renault tekort komt.

Abiteboul zag dat ook, maar laat zich er niet door kisten. “De resultaten waren inderdaad niet om over naar huis te schrijven”, meent hij. “Maar we kijken naar de lange termijn. Dus we moeten ons niet laten afleiden als het zoals dit weekend een keertje tegen zit.”