*

0

Formule1

Renault tegen te revolutionaire nieuwe motorformule
| Daan de Geus | Sutton Images

Renault tegen te revolutionaire nieuwe motorformule

Renault-topman Cyril Abiteboul denkt niet dat de nieuwe motorformule, voor 2021 en daarna, een complete revolutie teweeg moet brengen.

De Formule 1 denkt na over een nieuw motorreglement, iets wat zoals Abiteboul al eerder heeft aangegeven een ‘lastig verhaal’ kan worden. Formule 1-topman Ross Brawn erkende recentelijk ook al dat de sport ‘op een kruispunt staat’ tussen wat de fans willen, wat de autofabrikanten willen en wat het DNA van de Formule 1 is.

In interview met Formula1.com noemt Abiteboul de genoemde kernpunten – de motoren moeten simpeler, goedkoper en luider worden – belangrijk, maar lijkt hij een grootscheepse motorrevolutie uit te sluiten: “We moeten niet weer vanaf nul beginnen.”

Kosten
Zeker qua kosten zou dat een verkeerde zet zijn, zegt hij. “Stabiele regels brengen de kosten namelijk juist naar beneden en zorgen voor een betere show.” Een compleet nieuw motorconcept, daarentegen, zou ervoor zorgen dat de ontwikkelingskosten de pan uit rijzen. De Renault-topman pleit met oog op de kosten dan ook voor ‘kleine veranderingen’ om de motoren en regels te verbeteren.

Hybride
Het zal geen verrassing zijn dat het behouden van hybride-technologie – desnoods in een simpelere vorm – daar voor Renault bij hoort. “Het gaat om het vinden van een goede balans. Verbrandingsmotoren horen bij het DNA van de Formule 1, maar in de toekomst zijn alle personenauto’s hybride.” Compleet elektrisch racen, zover wil Abiteboul zeker niet gaan in de Formule 1. “Maar de sport kan elektrische aandrijving niet negeren.”

Performance
Wat ook niet genegeerd mag worden, volgens Abiteboul, is het belang van autofabrikanten om zich met hun motoren te onderscheiden. “Motoren vormen immers het hart van de auto-industrie. In de Formule 1 moet dat niet anders zijn, al moeten we dat gezegd hebbende wel een betere balans vinden dan we nu hebben, want de motoren vormen nu een té bepalende factor voor de rangorde.”

Lawaai
Abiteboul erkent ook dat de motoren misschien wel te zwaar en complex zijn, terwijl ze volgens hem sowieso niet sterk en luid genoeg zijn. Dat zijn dus zeker verbeterpunten waar hij achter staat. Renault heeft volgens hem ook voorstellen aan de Formule 1-top voorgelegd waar dat uit blijkt.

Iets waar de laatste tijd naast de baan veel lawaai over is gemaakt, zeker door Renault-klant Red Bull, is het bedenken van een motorformule die onafhankelijke motorleveranciers aantrekt.

In de ogen van Abiteboul, zal het waarschijnlijk bij hopen blijven: “Want je moet ver terug in de tijd om een echt onafhankelijke motorfabrikant te vinden. Iedereen haalt Cosworth altijd aan, maar Cosworth werd door Ford gesubsidieerd. Daarnaast is de entree van een onafhankelijke leverancier alleen mogelijk met laagdrempelige regels die niet bij deze sport zouden passen.”

“Dit is immers de koningsklasse van de motorsport. We moeten technisch toonaangevend blijven, want dát is de Formule 1 ten voeten uit.”

Meer nieuws

Vorig bericht | 17-06-2017 - 09:42 Magnussen geniet van zekerheid en sfeer bij Haas Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 18-06-2017 - 10:00 Terugblik: Unieke dubbele titel Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 12 is uit!
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
  • Zomerspecial 2017 is uit!
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Verstappen voor eigen volk | Dubbelinterview Vandoorne en Boutsen | Historische grond in Antwerpen en Brussel | De marshals van 1982 in Zolder Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP België 2017 2017/08/25 10:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Spa-Francorchamps

  • LocatieBelgië

  • Aantal rondes44

  • Afstand per ronde7,004 kilometer

  • Totale afstand308,052 kilometer

Planning GP België

  • Begint: 25-8-2017 10:00

    GP België 2017 – 1e Vrije Training
  • Begint: 25-8-2017 14:00

    GP België 2017 – 2e Vrije Training
  • Begint: 26-8-2017 11:00

    GP België 2017 – 3e Vrije Training
  • Begint: 26-8-2017 14:00

    GP België 2017 – Kwalificatie
  • Begint: 26-8-2017 14:00

    GP België 2017 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 26-8-2017 14:27

    GP België 2017 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 26-8-2017 14:50

    GP België 2017 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 26-8-2017 15:00

    GP België 2017 – Startopstelling
  • Begint: 27-8-2017 14:00

    GP België 2017 – Race

Circuit de Spa-Francorchamps