Nu hun motoren het duidelijk af moeten leggen tegen die van Mercedes, laten motorfabrikanten Renault en Ferrari weten dat zij een voorstander zijn van het opheffen van de ‘engine freeze’, die het doorontwikkelen van motoren tijdens het seizoen verbiedt.

Cyril Abiteboul, managing director van Renault Sport, laat Autosport weten dat hij het een goede zaak voor de Formule 1 zou vinden als de fabrikanten tijdens het seizoen aan hun achterstand mogen werken. Tegelijkertijd is Abiteboul van mening dat zo’n verandering wel op een verstandige manier moet plaatsvinden, zodat de kosten – zeker voor klantenteams – niet de pan uit rijzen.

“Sommige teams hebben het al best moeilijk om de kosten voor de nieuwe motoren van dit jaar op te hoesten, dus we moeten wel bedachtzaam zijn”, zo licht Abiteboul toe. “Maar toch zouden de regels ervoor moeten zorgen dat de motorprestaties naar elkaar toe groeien, in plaats van uit elkaar. Niemand wil de sport onnodig duur maken, maar het spel moet voor alle spelers interessant blijven.”

In de ontwikkeling van de volledig vernieuwde motoren waar dit jaar mee gereden wordt – hybride V6 turbo’s in plaats van V8’s – heeft Mercedes een voorsprong genomen op concurrenten Renault en Ferrari. Door de engine freeze is het verboden de motoren na het begin van het seizoen nog aan te passen, terwijl Abiteboul ervan overtuigd is dat Renault daar wel veel profijt van zou hebben.

“Na een grote reglementswijziging kan je altijd een tijdje relatief veel winst boeken. Door de regels hebben we veel dingen die we op de tekentafel hebben liggen, niet in de praktijk toe kunnen passen.”

Na de Grand Prix van België liet Ferrari-teambaas Marco Mattiacci al optekenen dat ook hij de motorreglementen liefst wat losser zou zien. “Ik zou graag een paar momenten in het jaar hebben waarop we aan de motor mogen werken. Innovatie zit in het DNA van de Formule 1, en daar staan wij bij Ferrari ook voor.”