Renault gaat in België zijn eigen versie van de F-duct introduceren. Technisch directeur James Allison hoopt dat het zijn team dichterbij McLaren zal brengen.

Renault is het laatste grote team dat met de F-duct gaat rijden, nadat McLaren er begin dit seizoen de concurrentie mee verraste. “Toen we McLaren ermee zagen rijden in het voorseizoen, wisten we direct wat zij bereikt hadden”, zegt James Allison in een podcast van Renault.

Dat het zolang geduurd heeft voor het team met een eigen versie kon komen, komt omdat Allison voorrang gaf aan andere verbeteringen aan de auto. “Het was een bewuste keuze”, zegt hij. “We hadden veel goede aanpassingen in de pijplijn zitten, waar veel tijd in ging zitten. Ik geloofde dat we daar veel vooruitgang mee konden boeken, dus dat ging voor.”

Op de achtergrond werkte het team aan de F-duct en een aantal races geleden deed het een eerste poging om het systeem te introduceren. Die mislukte echter. In Spa gaat het er echt van komen. Allison: “Beter laat dan nooit.”

De technisch directeur weet dat het andere teams moeite kostte om de F-duct direct goed te laten werken. “Het is bepaald niet makkelijk. Het was al een grote uitdaging om het in de fabriek goed te laten werken. Nu zal het aankomen op de trainingen in België, daar moeten we de laatste horde nemen.”

Gevraagd wat zijn verwachtingen zijn voor de Grand Prix van België, antwoordt Allison: “We hebben geen reden om te denken dat we niet flink in gevecht zouden kunnen gaan met McLaren. Verder willen we Mercedes achter ons houden, in de strijd om plaats vier in het constructeurskampioenschap.”