Het team van Renault weet nog niet of een Formule 1-comeback van Robert Kubica een haalbare kaart is. “Er is nog geen definitief antwoord op deze vraag.”

Dat verklaart Renaults managing director Cyril Abiteboul in gesprek met de BBC. Kubica testte de afgelopen maanden tot twee keer toe met een 2012-bolide van Renault en kwam daarna tijdens de Hongarije-test met een 2017-auto in actie voor het team, maar uitsluitsel over of een comeback mogelijk is, is er nog niet. “Om vast te stellen of hij weer in de Formule 1 kan racen, moet er nog meer werk verricht worden”, zegt Abiteboul over de in 2011 zwaargewond geraakte coureur.

De Fransman geeft daarbij aan dat Renault Kubica, die ondanks zijn herstel nog altijd met enkele fysieke beperkingen kampt, graag nog eens in een van haar auto’s zou zetten. “We willen het proberen, maar zijn daarin wel beperkt”, refereert hij aan de beperkte testmogelijkheden in de Formule 1, waarin tussentijds testen met huidige auto’s niet is toegestaan, buiten de vooraf bepaalde testsessies. “Qua timing is het een lastig verhaal.”

Kubica zat tijdens de Hongarije-test voor het eerst sinds begin 2011 weer in een actuele Formule 1-auto.

De enige test die dit seizoen nog rest, is aan het eind van het jaar in Abu Dhabi, na de seizoensfinale aldaar. Renault zou Kubica eventueel ook tijdens de eerste vrije training van een Grand Prix-weekend kunnen laten rijden, al laat Abiteboul zich daar verder niet over uit. Wat hij nog wel kwijt wil, is dat Renault dit traject niet met Kubica is ingegaan om “bij de eerste tegenslag gelijk op te geven.” Of er een vervolg aan gegeven kan worden, is nog niet zeker. “Dat zien we de komende twee of drie weken.”

Kubica’s manager, Alessandro Alunni Bravi, vertelt de BBC dat het doel voor de Poolse coureur nog altijd is om op Renaults kandidatenlijstje voor 2018 te komen. Bravi en Kubica zijn Renault ook dankbaar voor de medewerking en willen het team niet onder druk zetten. “We wachten graag af of er verdere mogelijkheden zijn”, zegt Bravi, volgens wie Kubica wel “andere opties” heeft binnen en buiten de Formule 1 als het niks wordt met Renault.