*

Ricciardo raakt zijn punten kwijt: twee tijdstraffen voor Renault-coureur

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

23 juni 2019 20:10

Ricciardo raakt zijn punten kwijt: twee tijdstraffen voor Renault-coureur
Motorsport Images

Daniel Ricciardo is door twee tijdstraffen van vijf seconden per stuk van de zevende naar de elfde plek teruggezet in de uitslag van de Franse Grand Prix. Dit naar aanleiding van zijn acties in de laatste ronde van de race.

In de hectische slotfase van de race waren Ricciardo, Kimi Räikkönen, Lando Norris en Nico Hülkenberg veelvuldig met elkaar in gevecht. Toen Ricciardo voorbij ging aan Norris ging hij wijd en kwam daarna gevaarlijk terug op de baan, bijna in botsing komend met de McLaren-coureur. De wedstrijdleiding is van mening dat een tijdstraf van vijf seconden gepast is voor de Australiër.

Direct hierna bevond Ricciardo zich in het volgende incident. De Renault-coureur opende de jacht op de Alfa Romeo van Räikkönen en haalde deze op het rechte stuk in. Daarbij kwam de Australiër echter met vier wielen buiten de baan, wat de wedstrijdleiding bestrafte met een tweede tijdstraf van vijf seconden. Wat volgens de wedstrijdleiding in het nadeel van Ricciardo spreekt is het feit dat Räikkönen zich correct gedroeg, van een uitwijkende actie was dus geen sprake.

(Tekst gaat door onder de afbeelding)

Ricciardo en Räikkönen. © Motorsport images.

‘Geen spijt’
De Autralië geeft op zijn instagrampagina aan geen spijt te hebben van de actie. “We hadden dubbele punten moeten hebben vandaag. Shit happens. Het team deed het geweldig en het spijt mij voor hen, zij verdienen beter. Ik hou van racen, het is geweldig. Ik heb geen spijt van deze actie. Kom maar op Oostenrijk!”

Ricciardo valt door de dubbele straf terug naar de elfde plek, waardoor Pierre Gasly toch nog een punt overhoudt aan zijn thuisrace. Räikkönen, Hülkenberg en Norris stijgen ieder een plekje in de uitslag. Ricciardo krijgt bovendien twee strafpunten op zijn licentie.

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte (1995) groeide op tijdens het Schumachertijdperk, maar begon de sport pas intensief te volgen na het (eerste) pensioen van zijn jeugdheld. Kwam in 2018 bij FORMULE 1 terecht, waar hij vooral schrijft tijdens de Grand Prix weekenden. Hij is geïnteresseerd in de laatste nieuwtjes en geruchten, achtergrondverhalen, het politieke spel in het miljoenencircus en de roemruchte geschiedenis van de Formule 1. Daarnaast heeft hij belangstelling voor de Formule E, geschiedenis en luchtvaart.