In de vierdelige zomerrubriek ‘Rookierapport’ nemen we de rookies van 2018 onder de loep. Deze keer Brendon Hartley, de Nieuw-Zeelander die in de eerste seizoenshelft veel pech had en daardoor nog niet heeft kunnen imponeren.

Het Formule 1-debuut van Hartley kwam vorig jaar als donderslag bij heldere hemel. Omdat de net naar Toro Rosso gepromoveerde Pierre Gasly nog in Japan moest racen in de Super Formula, kwam er voor de Grand Prix van Amerika plots een stoeltje vrij bij het team.

Brendon Hartley, die eigenlijk in 2010 al uit het Red Bull-juniorenprogramma geknikkerd was, mocht als vervanger opdraven en maakte zo op 27-jarige leeftijd alsnog zijn Formule 1-debuut. De Nieuw-Zeelander reed vervolgens ook de laatste drie Grand Prix-weekenden van 2017, maar kon in zijn eerste vier races geen potten breken: vier keer kreeg Hartley een grid penalty voor het wisselen van motorcomponenten, twee keer viel hij uit tijdens de race. Op zijn zachtst gezegd een ongelukkig begin van zijn Formule 1-carrière.

In Hongarije haalde Hartley voor het eerst Q3 (Foto: Sutton Images).

Het geluk voor Hartley is dat de spoeling van Red Bull-talenten momenteel nogal dun is. Daarom kreeg hij ook in 2018 de kans om zich in de Toro Rosso te bewijzen, wederom met Gasly als teamgenoot. Tot dusverre heeft Hartley zijn reputatie als pechvogel echter nog niet kunnen afschudden. In de eerste twaalf races viel hij vijf keer uit en scoorde slechts twee punten. Dat is aanmerkelijk minder dan teamgenoot Gasly, bij wie de teller op 26 staat. De stand in de kwalificatieduels spreekt evenmin in zijn voordeel: het is 7-3 voor Gasly.

Hartley crashte zwaar in VT3 op Silverstone (Foto: Sutton Images).

In de eerste seizoenshelft heeft Hartley bovendien al de nodige klappers meegemaakt en schade gereden. In Spanje reed hij zijn auto total loss in VT3, twee weken later in Monaco zag hij Leclerc zonder remmen in zijn achterkant rijden. In Canada (contact met Stroll in de openingsronde) en Engeland (crash in VT3 toen zijn ophanging afbrak) was het weer raak. In China had hij contact met teamgenoot Gasly, terwijl ze elkaar in Bakoe op een haar na misten.

Bij vlagen zien we flarden van Hartley’s talent, maar de Toro Rosso-coureur zal in de tweede seizoenshelft meer moeten laten zien om zijn Formule 1-carrière te redden. Anders zal hij de Formule 1 verlaten op dezelfde manier als hij binnenkwam: via de achterdeur.