Sportief directeur van de Formule 1, Ross Brawn, complimenteert in zijn column Honda en Red Bull voor de prestaties tijdens de afgelopen twee races. Daarnaast ziet hij dat Ferrari in de kwalificatie nog steeds beter is dan Red Bull, maar de Italiaanse renstal is wel teruggevallen in racesnelheid.

”Wat een show op Silverstone!”, begint Brawn enthousiast zijn column. ”Dit weekend had een beetje van alles. Op zaterdag hadden we een bloedstollende kwalificatie, waarbij het verschil tussen de eerste twee slechts zes duizendsten was. Dat is 41,5 cm asfalt. De top drie zat binnen 0.069 seconden van elkaar. En op zondag,” vervolgt Brawn, ”zagen we een race met spannende gevechten. Eerst tussen de twee Mercedes-coureurs in de openingsronden en even later tussen Ferrari en Red Bull, een gevecht wat bijna door ging tot aan het einde.”

Door de strijd vooraan was er weinig aandacht voor de gevechten verder in het veld. ”Laten we niet vergeten dat er ook genoeg mooie gevechten waren buiten de top zes, zoals de strijd tussen Sainz en Ricciardo”, aldus Brawn.

Progressie Honda ‘indrukwekkend’
Red Bull eindigde de race op de vierde en vijfde plaats. Desondanks ziet Brawn dat ze beter waren dan de uitslag doet vermoeden. ”Hoewel geen van beide coureurs op het podium stond was Red Bull de snelste achter Mercedes. In de kwalificatie was het team dichterbij Mercedes en Ferrari dan ooit tevoren dit seizoen, maar in de race staken ze boven Ferrari uit. Het enige wat de kansen op een podium dan ook verpestte was het incident tussen Vettel en Verstappen”, aldus de voormalig Brawn GP-eigenaar.

De laatste paar races heeft het team flinke progressie geboekt. Zo wist Verstappen in Oostenrijk te winnen, en op Silverstone toonde het team haar potentie. ”Het succes valt deels aan Red Bull en deels aan Honda toe te schrijven. Red Bull heeft de aerodynamica en het chassis verbeterd, terwijl Honda ongetwijfeld veel mensen verbazen met het tempo waarmee zij progressie boeken. Het is belangrijk voor de sport dat de Japanse motorleverancier weer aan de top komt, omdat de competitie er alleen maar beter van wordt.”

Foto: Motorsport Images

Veel aandacht ging dit weekend ook uit naar Pierre Gasly, die als vierde over de streep kwam. ”Eindelijk ook een goed weekend voor Gasly. Na een moeilijk begin van het seizoen wist hij nu voor het eerst voor zijn teamgenoot te eindigen, wat toch altijd het hoofddoel is voor een coureur. De voorgaande negen races had hij het lastig, maar Silverstone was een compleet ander verhaal”, zegt Brawn in zijn column.

”Op de vrijdagochtend zette hij de snelste tijd, waarmee hij liet zien dat hij zich comfortabel voelde in de auto. In de race was hij op een missie en hij maakte gebruik van alle mogelijkheden die op hem afkwamen om vierde te eindigen. Dit zou hem een enorme boost moeten geven”, aldus Brawn.

Lees ook: Gasly negeerde tot drie keer toe teamorder: ‘Pierre, it’s Christian’

‘Ferrari nu derde snelste’
Ferrari kende een weekend met twee gezichten. ”Aan de ene kant zien we dat Leclerc in de kwalificatie een snelle ronde weet te zetten. Aan de andere kant was Ferrari in de race derde snelste, een flink stuk van Mercedes af en ook achter de Red Bulls.”

Brawn denkt te weten waar het bij Ferrari fout gaat. ”Bandenmanagement lijkt Ferrari’s achilleshiel. Dat was te zien op vrijdag en hoewel het gedurende het weekend verbeterde, was het niet genoeg om mee te doen voor de overwinning.”

Maar het lag niet alleen aan het bandenmanagement volgens Brawn. ”De twee coureurs hadden ook een heel verschillend weekend”, vervolgt de Brit. ”Leclerc pakte zijn vijfde podium van het seizoen, zijn vierde op een rij. Hij was dan ook terecht blij om op het podium te staan na zo’n fantastisch gevecht met Verstappen en Gasly.”

Foto: Motorsport Images

”Aan de andere kant zien we dat Vettel niet blij kan zijn. Sinds Canada lijkt het alleen maar bergafwaarts te gaan, en Silverstone maakte het er niet makkelijker op. Anders dan Leclerc voelde hij zich geen enkel moment op zijn gemak in de auto. Dat was te zien aan het verschil in de kwalificatie. Hij maakte niet het beste van de safetycar. Dan komt ook nog de fout waarbij hij tegen Verstappen aanrijdt. Hij wist dat hij fout zat en zocht meteen Verstappen op om zich te verontschuldigen.”

”Het is een lastig moment voor Vettel, hij voelt zich waarschijnlijk onder een heel andere druk staan dan normaal nu duidelijk is dat zijn kansen om Ferrari naar de top te brengen minimaal zijn”, aldus Brawn.

Lees ook: Vettel is schuldbewust: ‘Ik dacht dat hij naar rechts zou gaan’