”In de Formule 1 kan alles binnen milliseconden veranderen”, zegt Graham Watson van Toro Rosso. Als teammanager weet hij dat maar al te goed. Er hoeft maar één crash te gebeuren, of een auto stil te vallen op de baan, of de safety car komt op de baan. Dan slaat alles van de boordradio over op het prioriteitskanaal. Alleen gaat dat niet altijd even goed.

Voor de dringende oproepen hebben teams zogenaamde prioriteitskanalen. Op ‘helse’ momenten, wanneer snel beslissingen moeten worden genomen, blokkeert een prioriteitskanaal alle andere intercomkanalen gedurende drie tot vier seconden en horen alle teamleden de oproep van een teammanager.

In Barcelona besloot Toro Rosso om een ​​dubbele pitstop te maken voor Daniil Kvyat en Alexander Albon onder de safety car-periode na een crash van Lando Norris en Lance Stroll. Maar toen de Rus aankwam in de pitstraat, had de crew banden klaar staan voor zijn teamgenoot. Simpelweg omdat het prioriteitskanaal van het team niet werkte. Als gevolg hiervan verloren beide coureurs kostbare seconden terwijl monteurs door de garage renden en de juiste banden probeerden te vinden. In feite verloren zowel Kvyat als Albon hun posities – en uiteindelijk ook enkele kampioenschapspunten.

Foto: Motorsport Images

Lees ook: Drie weetjes over de ‘hel’ die de boordradio heet: ‘Constant praat er iemand in je oren’

‘Voorzichtig met informatie aan de pers’
”In de Formule 1 kan alles binnen milliseconden veranderen”, zegt Watson. ”Barcelona was waarschijnlijk het beste voorbeeld. We wisten dat de safety car eraan kwam. Voor ons was het duidelijk: er staat een auto in het grind, dus er komt een safety car. Maar het besluit van de FIA kwam laat. Dat betekende dat we 3-4 seconden hadden om de jongens daadwerkelijk naar de pitstraat te roepen.”

”Dat soort momenten zijn precies die momenten waarop je een prioriteitskanaal nodig hebt om iedereen te informeren over wat we gaan doen. Dat ging compleet fout. We wilden een mooie dubbele pitstop maken, maar het veranderde in een clownsact”, aldus Watson.

Het is dan aan de teammanager om die ‘clownsact’ uit te leggen aan de pers. ”Je moet heel erg voorzichtig zijn met de informatie die je aan de pers geeft”, zegt Watson. ”We hebben technische partners, en we willen niet namens hen spreken. Als er bijvoorbeeld een probleem is met de krachtbron, kan het zijn dat Honda er niet over wil praten. Maar we moeten wel íéts van informatie geven, want het is de Formule 1 en veel mensen kijken live mee”, aldus Watson.

In het nieuwe nummer van FORMULE1, nr 14, lees je in deel twee van het tweeluik over het boordradioverkeer over de chaos die ontstaat bij een crash, de spanning bij een pitstop en spionage. Nr.14 is hier te bestellen