Ze hebben toegang tot 300 verschillende camerastandpunten, luisteren live mee met de teamradio’s en kunnen alle data bekijken. “Stewards hebben het nooit mis.” Dat zegt oud-coureur Mika Salo, tegenwoordig actief als driver steward bij de FIA. De Fin legt uit waarom het beslissen over een straf soms zo lang duurt. “We hebben camerabeelden uit zoveel verschillende hoeken en er gebeuren zoveel dingen die we moeten onderzoeken.”

Miko Salo reed in de Formule 1 van 1994 tot en met 2002 en is sinds 2012 actief als steward. Afgelopen seizoen zat Salo in stewardruimte tijdens de Grands Prix van Monaco en Singapore. De Fin reageert in de Motorsport Dream-podcast op de kritiek die de wedstrijdleiding vaak krijgt. “Vaak komen twee coureurs bij ons langs als ze een incident met elkaar hebben gehad, maar dan beseffen ze snel wat er aan de hand was”, vertelt Salo. “Zelfs als ze in het heetst van de strijd iets stoms zeggen aan de pers, dan zien ze achteraf aan ons bewijsmateriaal dat we gelijk hebben.”

Soms duurt het nemen van een beslissing langer dan de fans en teams lief is, zoals bijvoorbeeld in Oostenrijk vorig jaar. “Het hangt ervan af of het al dan niet duidelijk is”, reageert de Fin. “Vaak is iets heel duidelijk. Als het dan de race beïnvloedt, moeten we onmiddellijk een beslissing nemen. Maar soms, als bijvoorbeeld twee auto’s crashen en ze beiden uitvallen, heeft het geen zin om het incident meteen te onderzoeken. Dan kunnen we wachten tot na de race, wat we dus ook vaak doen”, legt Salo uit.

Lees ook: Simschandaal: Daniel Abt betrapt op inhuren spookrijder

Volgens de voormalig Ferrari-coureur zorgt de overvloed aan informatie er soms voor dat het nemen van een beslissing langer duurt. “We hebben camerabeelden uit zoveel verschillende hoeken en er gebeuren zoveel dingen die we moeten onderzoeken. Het gaat niet alleen om de manier van rijden, het gaat ook om de technische problemen, wat de teams doen,… Er spelen zoveel dingen”, vertelt Salo.We hebben meer dan 300 camerahoeken in de stewardsruimte, we hebben live data, we hebben live radio van elk team. En dat terwijl we maar met drie mannen zijn.

Salo krijgt tot slot de vraag of de kritiek van de fans indruk maakt. Zijn antwoord is kort en duidelijk: “We hebben toegang tot alles. We hebben het nooit mis.”

Lees ook: Teams akkoord met budgetplafond: maximaal €130 miljoen

Salo (rechts) met twee collega-stewards. © Motorsport Images