Saubers 2018-auto wordt ‘compleet ander’ dan de auto waar het Zwitserse team dit jaar mee ten strijde trekt. Dat verklaart Sauber-teambaas Frédéric Vasseur.

Volgens Vasseur is de huidige bolide, de C36, in essentie een aan de 2017-regels aangepaste 2016-auto. Voor 2018 is Saubers ontwerpteam dan ook met een schone lei begonnen, vertelt hij aan Autosport.

“Het model staat al in de windtunnel en ik denk dat we goed bezig zijn”, vervolgt de teambaas, volgens wie het ontwerp voor de C37 “compleet nieuw” is. “Dat is ook waarom de auto al een tijd in de windtunnel staat.”

“De auto gaat er heel anders uitzien”, stelt Vasseur, die erkent dat de samenwerking met motorleverancier Ferrari er ook wel eens anders uit kan gaan zien, met een vermoedelijk nauwere band met de Italianen.

Wat Vasseur vooraf echter al heeft uitgesloten, is dat Sauber op technisch vlak net zo nauw met de Scuderia gaat werken als Haas, dat van Ferrari koopt wat het kan kopen qua onderdelen.

Volgens Vasseur is zoiets niet heilzaam voor Sauber, aangezien het zelf over state of the art faciliteiten beschikt. “We willen ook niet zomaar een B-team worden”, verklaarde Vasseur al eerder.

Volgens de teambaas is het in het geval van Sauber zaak in de juiste afdelingen te investeren en het team zo te helpen haar doel – aansluiting vinden bij de middenmoot – op relatief korte termijn te halen.

“Makkelijk wordt dat alsnog niet”, weet hij. “Het is namelijk een grote stap en de regels blijven volgend jaar nagenoeg gelijk, terwijl veel andere teams veel meer op hun auto’s van dit jaar kunnen voortborduren dan wij.”

“Als het lukt Sauber als team te laten groeien en verbeteren, kunnen we echter een stap zetten”, denkt Vasseur, volgens wie het groepje teams boven Sauber dan niet buiten bereik is: “Ik wil me in die strijd brengen.”