Het team van Sauber komt in Singapore met een update voor haar C34-bolide. Samen met een motorupdate die al eerder – in België – komt, moet dit het team vooruit helpen in de tweede seizoenshelft.

Sauber had in 2014 een rampjaar, waarin het voor het eerst sinds haar entree in de Formule 1 in 1993 geen punten wist te scoren. Dit seizoen gaat het een stuk beter en staat de formatie uit Hinwil na negen races al op 21 punten, al heeft Sauber moeite bij te blijven in de ontwikkelingswedloop.

In gesprek met Motorsport.com maakt Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn in de eerste plaats duidelijk dat ze blij is dat Sauber ‘weer zo ongeveer op het niveau zit waar dit team thuis hoort’, maar erkent ze dat het team moet waken voor een terugval.

“We beschikken dit jaar over een totaalpakket dat veel competitiever is dan in 2014, omdat onze motorleverancier Ferrari een grote stap vooruit heeft gezet met haar krachtbron, waarbij wijzelf een beter chassis hebben geconstrueerd. Bijblijven in de ontwikkelingsrace is echter niet makkelijk, al komen we in Singapore met een grotere update, terwijl we voor het zover is ook al een motorupgrade zullen introduceren”, bevestigt Kaltenborn.

De verbeterde Ferrari-V6 is al tijdens het raceweekend in Canada in gebruik genomen door Ferrari zelf en ligt dus klaar voor Sauber. Dat het team ervoor heeft gekozen deze pas later in te zetten, is volgens Sauber een bewuste keuze geweest om de introductie ervan beter samen te laten vallen met de komst van de chassis-updates. Daarnaast heeft Sauber deze keuze ook gemaakt met ook met oog op eventuele straffen voor motorwissels.

Nasr
Sauber-coureur Felipe Nasr waarschuwt zijn team er ondertussen voor dat het wat betreft het brengen van nieuwe onderdelen voor haar C34-chassis niet zomaar ‘met geld moet smijten’ om maar wat te proberen, want dat brengt het risico met zich mee dat het met dingen komt die niet werken.

“We moeten heel verstandig zijn met de nieuwe onderdelen die we ontwikkelen en tijdens dit proces telkens blijven rekenen en checken om ervoor te zorgen dat ze echt winst opleveren. Dat is de uitdaging voor onze ontwerpers”, benadrukt Nasr in gesprek met Autosport.

Sauber bracht eerder, tijdens het raceweekend in China, een nieuwe voorvleugel die het pas na een paar races aan de praat kreeg. Dat is iets wat volgens Nasr absoluut niet nog eens moet gebeuren. “Je kunt beter geduldig zijn en wachten met het brengen van nieuwe onderdelen, dan elke race met updates komen en maar zien of het iets oplevert. Ik weet echter dat het team er ook zo over denkt.”