Sauber heeft de afgelopen tijd flink wat nieuwe aerodynamica-experts aangetrokken, wat het Zwitserse team in 2018 moet helpen de aansluiting bij de middenmoot terug te vinden.

Dat vertelt teambaas Frédéric Vasseur in interview met Auto, Motor und Sport. De Duitse publicatie meldt dat Sauber wat later dan normaal met de nieuwe auto begonnen is vanwege het afzeggen van de oorspronkelijke Honda-motordeal en sluiten van een nieuwe overeenkomst met Ferrari, maar daar staat tegenover dat het personeelsbestand wordt uitgebreid.

“De eerste nieuwkomer is 1 november bij ons begonnen”, vertelt Vasseur. “De rest volgt nu stap voor stap”, zegt hij over de in totaal twintig experts die de afdeling aerodynamica op de Sauber-fabriek in Hinwil komen versterken. “We zullen daar vooral in de tweede seizoenshelft de vruchten van plukken”, verwacht Vasseur.

Vasseur werd in juli teambaas van Sauber, nadat voorganger Monisha Kaltenborn in juni vertrok.

Sauber-eigenaar Longbow Finance heeft sinds het de renstal halverwege 2016 heeft overgenomen sowieso al in nieuw personeel geïnvesteerd. Zo trok het kort na de overname Max Verstappens voormalige Toro Rosso race-engineer Xevi Pujolar aan, haalde het strategy engineer Ruth Buscome binnen en strikte het halverwege 2017 Luca Furbatto (ex-McLaren en ex-Toro Rosso) als chief designer.

Sauber zette gedurende 2017 ook al een stap met haar auto, de C36. Dit was toe te schrijven aan het beter begrijpen van de Pirelli-banden en verminderen van het gewicht van de auto, die eerst te zwaar was. Met de regels grotendeels hetzelfde voor 2018, kan Sauber op dat soort ontwikkelingen voortborduren. Marcus Ericsson en Charles Leclerc zijn in 2018 de coureurs van Sauber.