De teams dringen bij de FIA aan op andere straffen voor ‘unsafe releases’. Ze vinden het oneerlijk dat de coureurs hard worden gestraft voor iets waar zij geen controle over kunnen uitoefenen.

Wanneer een coureur na een pitstop wordt weggestuurd wanneer nog niet alle wielen zijn gemonteerd, volgt nu een stop-and-go-straf van vijf seconden en een gridstraf van tien plaatsen voor de volgende race. De regels zijn aangescherpt nadat vorig jaar een wiel van Mark Webber tijdens de Grand Prix van Duitsland een cameraman raakte.

Webbers opvolger Daniel Ricciardo kreeg als eerste te maken met de nieuwe strafmaatregel. Esteban Gutiérrez was in Oostenrijk de pineut. Hoewel hij de fout van zijn monteurs onmiddellijk opmerkte en zijn auto tot stilstand bracht, kreeg hij toch de tijd- en gridstraf aan zijn broek.

“Het is niet aan mij om de regels op te stellen”, zegt Gutiérrez tegen Formule 1. “Maar het zou goed zijn als er opnieuw naar gekeken zou worden. Nu worden de coureurs dubbel bestraft voor iets waar ze niets aan kunnen doen. Er was ook geen sprake van een onveilige situatie omdat we direct reageerden.”

De kwestie is besproken tijdens de rijdersbriefings in Engeland en het voorstel van de teams om de coureurs buiten schot te houden, kan rekenen op brede steun. Als alle teams ermee instemmen kan de regel nog dit seizoen worden gewijzigd na goedkeuring door de World Motor Sport Council van de FIA. Dat kan per fax gebeuren. Een bron binnen de autosportbond zegt tegen Autosport dat dit mogelijk nog voor de Grand Prix van België kan worden afgehandeld.