Het vernieuwde Autódromo Hermanos Rodríguez zal haar oude karakter behouden en een succes blijken als de Formule 1 er later in 2015 neerstrijkt. Dat stelt circuitontwerper Hermann Tilke.

In gesprek met Formule 1-verslaggever Adam Cooper vertelt Tilke dat hij zijn best doet om het vernieuwde circuit in Mexico-Stad dezelfde allure te geven als de vorige incarnatie van de baan, die in 1992 voor het laatst door de Formule 1 werd aangedaan.

“Het rechte stuk wordt gevolgd door wat nieuwe bochten, die een hoogtepunt zullen vormen voor de toeschouwers”, verwacht Tilke. “Daarna volgt ook nu weer de ‘slang’, de reeks met snelle S-bochten, al hebben we die combinaties wel wat verder naar binnen moeten leggen. Op de oude plek was namelijk niet genoeg uitloopruimte, maar wat we nu uitgetekend hebben is zo goed als een kopie van de S-bochten waar iedereen zo dol op was.”

Een nieuw element, wat de Formule 1-race betreft, is het stadion-gedeelte. Na 1992 is namelijk een honkbalstadion gebouwd nabij de plek waar de laatste bocht, de Peraltada, liep. Tilke neemt dit mee in zijn ontwerp, vertelt hij: “We duiken daar het stadion in. Het is uiteraard een traag deel van de baan, maar voor de fans is het leuk om te zien, zeker omdat ik denk dat daar veel actie zal plaatsvinden.”

De Grand Prix van Mexico staat van 30 oktober tot en met 1 november op de kalender en Tilke vertrouwt er dus op dat het circuit een succes zal blijken. Dat denkt hij overigens ook van de layout voor het stratencircuit in Azerbeidzjan. Tilke heeft daar veel kritiek op gekregen, maar verdedigt zijn ontwerp: “Op de foto’s en tekeningen zie je het niet, maar het is echt een heel spannende baan.”

“Er is namelijk veel hoogteverschil in Bakoe, dus de auto’s zullen er bijvoorbeeld steil omhoog gaan, de oude stad in, langs een stadsmuur uit de dertiende eeuw. De baan in Azerbeidzjan wordt heel snel en zal niet te vergelijken zijn met andere stratencircuits zoals in Monaco of Singapore. Het wordt een heel ander type uitdaging”, aldus Tilke over het circuit in het land dat met ingang van 2016 gastheer van de Grand Prix van Europa wordt.

Foto: de startgrid voor de Grand Prix van Mexico van 1991.