Bij elke Grand Prix deelt FORMULE 1 cijfers uit aan de coureurs en licht er in Top & Flop een aantal uit. De laatste race van het seizoen stond in het teken van heer en meester Lewis Hamilton, terwijl Antonio Giovinazzi met Alfa Romeo het seizoen met een domper afsluit. 

Top
Lewis Hamilton, Mercedes. Start: 1, Finish: 1. Cijfer: 9.
Het is dé manier om het seizoen als kampioen af te sluiten. Onder het kunstlicht van het Yas Marina Circuit is Hamilton heer en meester. De Brit is gewoonweg de snelste in de kwalificatie en laat ook in de race zien dat Mercedes nog steeds sterk is.

Op de vrijdag is al duidelijk dat het racetempo van de Mercedes beter is dan die van Ferrari en Red Bull. In de race toont Hamilton dat aan door vanaf de leiding te domineren. Hij heeft een goede start en verdwijnt daarna aan de horizon. Hij rijdt constant snelle ronden en Verstappen kan niet in de buurt komen. De Brit geeft zijn leiding tijdens de race nooit uit handen, ook niet met zijn pitstop.

Als kers op de taart, om zijn dominantie aan te tonen, zet hij met twee ronden te gaan ook nog eens de snelste rondetijd neer, een record zelfs. Hij komt als eerste over de finish, met een ruime voorsprong van zestien seconden naar de nummer twee, Verstappen. ”Deze auto is een kunstwerk”, concludeert Hamilton.

Lees ook: Hamilton trots op team na zege: ‘Deze auto is een kunstwerk’

Foto: Motorsport Images

Sergio Pérez, Racing Point. Start: 10, Finish: 7. Cijfer: 8.
Pérez is in de slotfase een lange tijd verwikkeld in een leuk en spannend gevecht met Norris. De Mexicaan lijkt het eerst niet te kunnen halen, maar in de laatste ronde lukt het hem toch en pakt hij de zevende plek.

Lando Norris, McLaren. Start: 6, Finish: 7. Cijfer: 8.
Norris valt in de race op dankzij het spannende gevecht met Pérez in de slotfase van de race. De jonge Brit moet alleen in de laatste ronde toegeven maar wat meer telt is dat hij voor zijn teamgenoot eindigt.

Lees ook: Tranen op de boordradio: ‘Ben je nou aan het huilen?’

Foto: Motorsport Images

Flop
Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo. Start: 16, Finish: 16. Cijfer: 5.
In Brazilië oogt Alfa Romeo nog heel sterk met een vierde en vijfde plaats in de race, maar in Abu Dhabi lijkt het team weer de weg kwijt te zijn. In de kwalificatie komen beide coureurs niet uit Q1 en starten dus vanaf de zestiende en zeventiende plaats, een gratis plaatsje erbij dankzij de gridstraf van Bottas.

Het team besluit vanwege de vrije bandenkeuze om Räikkönen op de mediums te laten starten, maar Giovinazzi start op de zachte band, een interessante keuze die uiteindelijk niet goed uitpakt. Giovinazzi lijkt er qua snelheid goed bij te zitten en zou zijn teamgenoot moeten kunnen verslaan gezien zijn snelheid in de kwalificatie, maar in de race maakt hij het niet waar. De Italiaan valt niet op in de race en komt ook niet veel tot inhaalacties toe. Hij komt zelfs in aanraking met Kubica.

Uiteindelijk zorgt zijn tweede pitstop ervoor dat hij al helemaal niet meer om de punten kan strijden. Hij eindigt zelfs op twaalf seconden van de Haas van Grosjean en nog erger: hij eindigt op veertig seconden van zijn teamgenoot. Dat valt niet alleen aan zijn extra pitstop te wijten. Een teleurstellend resultaat voor Alfa Romeo en vooral Giovinazzi na een sterke race in Brazilië.

Foto: Motorsport Images

Romain Grosjean, Haas. Start: 15, Finish: 15. Cijfer: 6.
Het weekend van Grosjean gaat bergafwaarts vanaf de crash met Bottas in de tweede vrije training. In de race moet hij met de oude spec rijden en dat brengt hem niet in de buurt van punten.

Lance Stroll, Racing Point: Start: 12, Uitgevallen. Cijfer: 5.
Stroll raakt bij de start Gasly, al levert het hem geen straf op. De Canadees rijdt daarna een matige race met een afwijkende strategie. Zijn derde en laatste pitstop blijkt echt zijn laatste stop: het team haalt de auto naar binnen.

De complete ‘Top & Flop’, inclusief rapportcijfers voor alle twintig coureurs, lees je in de rubriek ‘Team voor team’ in FORMULE 1. Het nieuwe nummer, over de Grand Prix van Abu Dhabi, ligt donderdag 5 december in de winkel en bij abonnees in de brievenbus.

Foto: Motorsport Images