Nooit eerder reden Pierre Gasly en Brendon Hartley door de straten van Singapore. De twee Toro Rosso-coureurs maken dit weekend hun debuut in Singapore. Toch hoopt het team op een goed resultaat, want de STR13 zou goed bij het stratencircuit passen.

In een jaar tijd is er veel veranderd bij Toro Rosso. Vorig jaar om deze tijd waren Carlos Sainz en Daniil Kvyat er nog coureur en reed het team met een Renault-krachtbron. Pierre Gasly was dat weekend ook aanwezig, maar in een heel andere rol. “Mijn enige ervaring in Singapore is toen ik hier kwam als derde coureur voor Red Bull Racing”, aldus de Fransman. “Ik heb de race van dichtbij gezien en ik kon zien hoe warm en vochtig het is en hoe het is om een nachtrace te hebben: in de middag op en in de vroege uurtjes naar bed.”

Gasly omschrijft de nachtrace – net als de meeste andere coureurs – als de zwaarste race op de Formule 1-kalender. “Hoewel ik er nooit gereden heb, kan ik aan de layout zien dat dit het type circuit is waar ik van houd, waar je in een ritme kunt komen met alle bochten. Het is erg technisch. We wisten de laatste twee races in Spa en Monza dat het lastig werd, maar op papier zou Singapore onze auto wat beter moeten liggen.” In Monaco liet Gasly eerder dit jaar zien dat hij goed uit de voeten kan op stratencircuits: toen werd hij zevende.

Ook teamgenoot Brendon Hartley zal het circuit moeten leren kennen. “Singapore wordt een nieuw circuit voor mij, een waar ik heel erg naar uitgekeken heb. Alle coureurs die ik gesproken heb vertellen me dat dit de fysiek zwaarste race op de kalender is. Onder andere omdat het zo’n drukke ronde is, maar ook vanwege de hitte en luchtvochtigheid. Natuurlijk heb ik veel nachtraces gedaan in mijn carrière bij evenementen zoals Le Mans, maar met de verlichting is dat niet erg merkbaar, tenzij het regent.”

“Toro Rosso gaat hier historisch gezien goed”, verwijst Hartley naar het CV van Toro Rosso in Singapore. Carlos Sainz werd er vorig jaar nog vierde en in 2015 behaalde het team een dubbele puntenfinish. “Bij de laatste twee races wisten we dat het zwaar werd, maar iedereen bij Toro Rosso ziet Singapore als een mooie kans om goed te presteren.” Op Singapore is motorvermogen immers minder belangrijk, en dat speelt het team met Honda-krachtbron in de kaart.