Carlos Sainz stond een paar keer in de uitloopzones en één keer in de barrière geparkeerd, maar de Toro Rosso-coureur was snel onderweg in de straten van Bakoe.

Ondanks dat motorvermogen zeker telt op het circuit in de hoofdstad van Azerbeidzjan en Toro Rosso met een Ferrari-motor uit 2015 rijdt, eindigde Sainz beide trainingen bij de eerste tien.

“Door de lange rechte stukken, reden we met minimale downforce”, vertelt Sainz, voor wie dat in de Formule 1 een nieuwe ervaring was: “Dat maakte het interessant”, zegt de coureur die eerst negende en daarna zesde was.

Sainz heeft het ‘stap-voor-stap’ genomen: “Het was leuk om naar de limiet op zoek te gaan”, vervolgt de Spanjaard, die een paar keer zonder brokken de uitloopzones in dook, maar één keer de barrière raakte.

Sainz deed dat wel zacht, maar beschadigde toch de neus van zijn bolide een beetje. “We hebben het min of meer zonder schade doorstaan en veel geleerd voor zaterdag”, bagatelliseert hij de inderdaad kleine schade.

Formula One World Championship 2016, Round 8, European Grand Prix, Baku, Azerbaijan, Friday 17 June 2016 - Daniil Kvyat (RUS) Scuderia Toro Rosso STR11.

Kvyat denkt nog wat pace te kunnen vinden.

Kvyat
In de andere Toro Rosso STR11 maakte teamgenoot Daniil Kvyat geen brokken, maar de Rus had ook moeite eenzelfde tempo als Sainz aan de dag te leggen. VT1 was voor hem sowieso ‘niet de beste sessie’, vertelt hij.

De tweede training was volgens Kvyat echter ‘stukken productiever’. “Desondanks kwamen we nog wat pace te kort, maar we hebben er vertrouwen in dat we nog wat kunnen vinden”, benadrukt hij.

Kvyat, die een zeventiende tijd reed in VT1 en een veertiende in de tweede training, stelt vanavond nog hard aan het werk te gaan: “Het is zaak ervoor te zorgen dat alles zaterdag goed op z’n plek valt”, besluit hij vanzelfsprekend.