Toro Rosso moet alle zeilen bijzetten om de STR11 bolide op tijd af te hebben voor de eerste wintertest van 2016. Dat vertelt Franz Tost, de teambaas van het team waar Max Verstappen voor rijdt.

Toro Rosso loopt achter op haar oorspronkelijke schema, omdat het lang duurde voor het een motordeal voor 2016 rond had. Pas vorige week vrijdag kon het opleidingsteam van Red Bull bevestigen dat het een contract voor volgend seizoen heeft met Ferrari, voor 2015-krachtbronnen.

De Formule 1 begint op 22 februari echter alweer met testen. Met nog maar zo’n twee en een halve maand te gaan voordat het zover is, heeft Toro Rosso als gevolg van het lange wachten haar winterwerkzaamheden opnieuw moeten plannen, vertelt teambaas Tost aan Autosport.

“We hebben elke dag opgedeeld in drie delen, waarbij verschillende ploegen elk een deel van de dag voor hun rekening nemen. Er zal zodoende vanaf nu tot en met half februari 24 uur per dag een ploeg aan het werk zijn, gedurende zeven dagen per week. Er zal nonstop aan de auto worden gewerkt.”

Volgens Tost wordt er doorgaans alleen op de laatste dagen voor deadlines zo gewerkt door teams, maar bij Toro Rosso is de nood dus aan de man: “We hebben het nog nooit eerder zo gedaan, maar nu moet het wel. We hebben ook heel veel tijdelijke werknemers ingehuurd om ons te helpen.”

Het grootste obstakel, weet Tost, zijn de leveranciers waar Toro Rosso afhankelijk van is. “Het merendeel daarvan is rond kerst gewoon tien dagen dicht, wat het lastig maakt voor ons. Dat wordt het grootste struikelblok, maar van Toro Rosso uit hebben we alles zelf nu zo goed mogelijk geregeld.”