Er zit meer kracht in de huidige Renault-motor dan momenteel wordt gebruikt, vertelt Max Verstappen in Montreal. Wegens betrouwbaarheidsproblemen kunnen echter niet alle pk’s worden benut.

“In 2017 willen we het gat naar Mercedes dichten.” Grote ambities bij aanvang van het seizoen bij Rémi Taffin, de motorbaas van Renault. Helaas komt de Franse krachtbron nog steeds flink tekort op de top twee.

Het knelpunt is de betrouwbaarheid, zo vertelt Max Verstappen in Canada. “Ze kunnen er wel meer vermogen uit halen, maar dan blijft-ie niet heel.” Zelfs voor een paar snelle ronden kan er volgens de Nederlander niet even een tandje worden bijgezet. “In theorie kunnen ze ‘m gewoon opschroeven. Maar dan zien we het einde van de kwalificatie niet.”

Het is iets waar Taffin aan het begin van het seizoen al bang voor was. “Een stap vooruit in performance betekent ook dat alle onderdelen meer worden belast.”

Volgens de laatste berichten zou de motorupdate, die al diverse malen is uitgesteld, bij de Grand Prix van Azerbeidzjan dan eindelijk worden geïntroduceerd. Verstappen heeft daar echter nog niets over gehoord. “Volgens mij ligt dat nog allemaal open.”

Dat neemt niet weg dat Red Bull op andere vlakken wel een stap voorwaarts heeft gemaakt. In Canada is opnieuw het nodige verbeterd aan de RB13. De monteurs waren donderdag tot laat in de avond bezig om de auto’s in elkaar te zetten. “De updates lijken goed te werken, daar ben ik blij om”, vertelt Verstappen na de eerste trainingsdag.

Ook teambaas Christian Horner loopt goedgehumeurd rond in de paddock van Circuit Gilles Villeneuve. Hij is ervan overtuigd dat de afstand naar Ferrari en Mercedes kleiner is geworden. “Als we deze lijn doorzetten naar circuits die ons wél liggen, dan ziet het er goed uit.”