FIA-president Jean Todt kan op weinig steun van coureurs rekenen op zijn voorstellen voor de reglementsveranderingen van 2021. De Fransman stelde voor om vanaf 2021 bepaalde hulpmiddelen te verbieden, zoals het ‘anti-stall’ systeem. Daarnaast wil Todt minder communicatie tussen de teams en de coureurs. Onder andere Max Verstappen en Charles Leclerc hebben zich al tegen de plannen uitgesproken.

Het anti-stall systeem voorkomt dat een coureur stil komt te vallen bij de start, mocht het toerental van de motor niet optimaal zijn om weg te kunnen rijden. Verstappen merkte de gunstige werking van dit systeem nog in Oostenrijk. Hij viel na de slechte start terug naar de achtste plaats, maar kon gewoon doorrijden en zelfs de overwinning pakken. ”Zonder anti-stall zouden we geen spannende race gehad hebben op de Red Bull Ring”, aldus Verstappen tegenover Racefans.net.

”Je zou dan meteen een uitvaller hebben. Ik denk dat het goed is om de auto altijd in actie te hebben, niet waar? Iemand heeft een slechte start maar hij kan wel doorgaan. Het kan dan meer auto’s overkomen in de pitstraat of wanneer dan ook. Ik denk dat het een beetje knullig zou zijn om op die manier uitvallers te krijgen”, aldus de Nederlander.

Zijn teamgenoot Pierre Gasly denkt dat het weinig verschil zou maken. ”Zoiets gebeurt misschien een keer in het seizoen of soms zelfs nooit.”

In Oostenrijk wist Verstappen de winst te pakken na een slechte start. Het anti-stall systeem gaf hem de kans om door te gaan en drie ronden voor het einde Leclerc in te halen voor de zege. Foto: Motorsport Images

Minder communicatie en telemetrie
In een interview met Racefans.net liet Todt weten dat hij minder datatransmissies wil zien tussen de auto en de pits, waardoor de coureur en het team van minder informatie voorzien zijn. Lewis Hamilton en Charles Leclerc zien dit niet zitten.

Hamilton is sceptisch over het effect van dit plan. ”Ik denk niet dat het een heel groot verschil gaat maken in het racen”, aldus de Brit. Leclerc ziet weinig mogelijkheden om de communicatie tussen het team en de coureur te verminderen. ”De auto’s zijn zo ingewikkeld dat we de engineers op de achtergrond nodig hebben om de auto werkend te houden”, aldus de 21-jarige Ferrari-coureur. ”Misschien kunnen we wel wat minder informatie communiceren, maar het effect zal beperkt blijven.”

Lees ook: FIA overweegt terugkeer bijtanken vanaf 2021, moet Formule 1 spectaculairder maken