Het is nog onduidelijk of het onlangs geopperde plan om het aantal toegestane motoren voor dit seizoen te verhogen van vier naar vijf doorgaat. Het voorstel moet nog worden voorgelegd aan de FIA.

Adjunct-teambaas Bob Fernley van Force India weet ongeveer hoe de vork in de steel zit. “Voor zover ik weet zijn de motorfabrikanten bezig met een voorstel”, zegt de Brit tegen Formule 1-verslaggever Adam Cooper. “Wanneer dat af is, zal het worden besproken bij de vergadering van de F1 Strategy Group in mei.”

Wat de situatie ingewikkeld maakt, zijn de extra kosten die er met het idee gepaard gaan. “De motorfabrikanten bekijken hoe ze dat straks op kunnen lossen”, weet Fernley, die ook vertelt dat teams de vijfde motor niet verplicht af hoeven te nemen. “Zodra het voorstel op tafel ligt, kan iedereen inschatten of hij er gebruik van wil maken”, zegt Fernley.

Twee weken geleden werden de teams het in Maleisië al eens over het toestaan van de vijfde motor. De reglementsversoepeling zou er vooral voor moeten zorgen dat aan het eind van het seizoen niet het halve veld in de pits blijft tijdens de vrije training, omdat het bang is anders zijn laatste motoren om zeep te helpen.

Alleen op vrijdag

Fernley gaat nog een stapje verder en is van mening dat de extra krachtbron alleen op vrijdag beschikbaar moet zijn. “Het doel van het voorstel is uiteindelijk heel duidelijk, namelijk dat er op vrijdag ook genoeg auto’s op de baan te zien zijn voor de fans”, aldus de Force India-man. “We hebben het dus niet over een heel raceweekend, maar alleen over de vrijdag.”

Dat er al in een vroeg stadium wordt nagedacht over de eventuele problemen die de huidige motorlimiet zou kunnen veroorzaken, is volgens Fernley een goede zaak. “Het gaat erom dat we proactief zijn”, vindt hij. “We hebben het over een probleem dat er nu nog niet eens is. En als we het voorstel er halverwege het seizoen doorheen krijgen, houden we dat aan het einde van het jaar zo.”