Virgin maakt niet langer gebruik van de diensten van Wirth Research. Het bedrijf van Nick Wirth was verantwoordelijk voor de technische kant van de renstal.

Het seizoen verloopt tot dusver teleurstellend voor Virgin. Het team is er niet in geslaagd een sprong voorwaarts te maken ten opzichte van vorig seizoen. Derhalve voelt het team zich genoodzaakt drastische maatregelen te nemen.

“Het team wil zijn lot meer in eigen handen nemen”, verklaart Andy Webb, ceo van Marussia Virgin Racing, tegenover Autosport de beslissing om afscheid te namen van Wirth. “De stappen die we nu zetten, moeten ons helpen een solide basis te leggen voor de toekomst. Het zijn zware, maar positieve stappen die ons helpen vooruit te komen.” 

Pat Symonds, de voormalig technisch directeur van Renault, werd onlangs aangesteld als adviseur bij Virgin om de huidige auto te herzien. Naar verwachting zal hij ook de plannen voor de auto van 2012 overzien. Virgin blijft werken aan de huidige MVR-02, maar geeft aan dat de focus al verschuift richting de auto voor volgend seizoen. 

“De updates die we hebben gepland voor de zomer gaan nu in productie, maar het is gebruikelijk dat teams nu beginnen te kijken naar de auto van volgend jaar”, aldus Webb. “Mogelijk komen dingen die we daarbij tegenkomen al terug op de huidige bolide. 

Volgens Autosport heeft Virgin de voormalige fabriek van Arrows en Super Aguri in Leafield op het oog voor een eigen technisch hoofdkwartier. Ook gaat het team op zoek naar een technisch partner, zoals McLaren dat is van Force India.