De Grote Prijs van Duitsland staat allang niet meer elk jaar op de kalender, maar nog maar om het jaar. Met zoveel tijd tussen elk bezoek vergeet je misschien het één en ander, dus dit zijn 5 dingen om te weten en aan te denken voor de Duitse Grand Prix dit weekend.

De Mercedes-ster springt gelijk in het oog op Hockenheim.

Om het jaar naar Hockenheim
De Formule 1 komt sinds 2014 nog maar om het jaar naar Duitsland, maar dat is steevast naar Hockenheim en niet meer naar de Nürburgring. Duitsland had van 1995 t/m 2006 twee races. Vanaf 2007 was het rouleren tussen Hockenheim en de Nürburgring, maar financiële problemen betekenden dat die laatste baan uit de gratie en roulatie is geraakt. Toch rouleert Hockenheim nog, maar dan tussen wel en geen race. Het weet de case voor een jaarlijkse race niet sluitend te krijgen. Zodoende staat ook voor 2019 geen Duitse GP gepland.

Kort, lastig rondje
Tot begin jaren tweeduizend stond Hockenheim bekend om de enorm lange rechte stukken. Het was er af en toe flink in de ankers voor de paar bochten, maar vooral veel vol gas door het bos knallen. Sinds 2002 wordt echter op een ingekorte baan gereden met één lang recht stuk – inclusief vol gas knikje naar links – en vier korte rechte stukjes. Er tussenin? Een gemene hairpin en wat afwisselend bochtenwerk waarbij wel wat uitloopruimte is, maar het gras, grind en de muren dichtbij genoeg zijn om foutjes af te straffen.

Massa ondersteboven in 2014.

(Start)crashes
Of het nou om de oude omloop of ‘nieuwe,’ sinds 2002 in gebruik zijnde baan gaat: een ongeluk zit bij de start in een klein hoekje. Vraag dat maar aan Luciano Burti, die er in 2001 een megacrash had (grote foto). Of Felipe Massa, die dat in 2014 overkwam. Van de huidige coureurs ondervond Kimi Räikkönen in 2003 overigens al dat de eerste bocht venijnig is. Dat gaat echter ook op voor de laatste bochten, in sector 3. Lewis Hamilton crashte er daar in 2014 in de kwalificatie af, Juan Pablo Montoya deed dat opkomen rechte stuk in 2005.

Mercedes-feestje
Van de Mercedes-tribune tot de grote ronddraaiende Mercedes-ster die je als je het circuit nadert al begroet: het mag duidelijk zijn welke automaker het meeste geld in de Hockenheimring steekt. De afgelopen twee keer was de race ook echt een Mercedes-feestje, met zeges voor Nico Rosberg in 2014 en Lewis Hamilton in 2016. Dit jaar komt Mercedes na een teleurstellend verlopen triple header terug naar huis (al staat Mercedes’ Formule 1-fabriek natuurlijk gewoon in Engeland) en moet er iets goedgemaakt worden.

Vettelheim
Zo luidt de bijnaam van Sebastian Vettels geboorteplaats en vroegere thuis Heppenheim, nabij Hockenheim. Het mag geen verrassing zijn dat de race aldaar de eerste was waar zijn vader Norbert hem ooit mee naar toe nam (in 1993) al heeft hijzelf er tot op heden weinig succes gehad in de Formule 1. Vettel won de Duitse Grand Prix wel eens, maar dan in 2013 op de Nürburgring. Op Hockenheim deed hij het nooit beter dan derde. Maar misschien komt daar dit jaar wel verandering in, gezien hoe sterk Ferrari is, en wordt ook Hockenheim Vettelheim.

Vettel won nog nooit op ‘zijn’ Hockenheim. In 2016 werd hij er vijfde voor Ferrari. Zijn beste resultaat op Hockenheim is een derde plek in 2010 met Red Bull.

Uitzendtijden GP van Duitsland
Vrijdag
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race