Lewis Hamilton kan dit weekend in Austin, de hoofdstad van Texas, voor de derde keer wereldkampioen worden. Daarvoor moet hij op het Circuit of the Americas wel eerst afrekenen met Sebastian Vettel en Nico Rosberg.

Het Formule 1-circus doet alweer voor de vierde keer het Circuit of the Americas aan. De baan is een bonte verzameling van iconische bochten die de Formule 1 al aandeed en komt uiteraard uit de pen van huisarchitect Hermann Tilke.

De Grand Prix van 2012 betekende de terugkeer van de Formule 1 naar de Verenigde Staten, waar het daarvoor in 2007 voor het laatst actief was. De relatie tussen de Amerikanen en de Formule 1 was na 2005 ernstig bekoeld nadat alle op Michelin-geschoeide mannen de race oversloegen, omdat het Franse bandenmerk de veiligheid niet kon garanderen op de Indianapolis Motor Speedway.

Inmiddels lijkt het Amerikaanse publiek de F1 weer wat in de armen te sluiten, en andersom is dat evengoed het geval. De coureurs zijn over het algemeen te spreken over de gevarieerde mix van bochten die het Circuit of the Americas rijk is. Alles bij elkaar meet de baan een lengte van 5.513 meter. Dat betekent dat er 56 ronden gereden dienen te worden om aan de minimum raceafstand van 305 kilometer te voldoen. DRS mag tweemaal ingezet worden, namelijk op startfinish en tussen bocht elf en twaalf.

2012
Sebastian Vettel lijkt zich op zaterdag met de pole position goede kaarten toe te eigenen om op zondag zijn derde wereldtitel te pakken. Kampioenschapsrivaal Fernando Alonso kwalificeert zich immers slechts als achtste, terwijl hij in het geval van een overwinning van Vettel minimaal vierde moet worden om zijn titelaspiraties in leven te houden.

Ferrari knutselt echter een gridstraf in elkaar voor teamgenoot Felipe Massa, waardoor Alonso één plekje opschuift. Startend vanaf de zeven plaats ligt hij na de eerste ronde al vierde. Maar hij kan het tempo vooraan niet volgen en mag van geluk spreken dat Webber voor hem uitvalt: derde.

Lewis Hamilton maakt ondertussen het leven van Vettel zuur. Geholpen door het DRS-systeem weet Hamilton zijn McLaren voorbij de Red Bull te prikken. Sebastian Vettel weigert zich gewonnen te geven en houdt de druk er bij de Engelsman tot de laatste ronde op. Het gebrek aan topsnelheid speelt hem echter parten, waardoor Hamilton Vettel achter zich weet te houden. Fernando Alonso komt als derde over de streep en gunt zichzelf daarmee nog een kans op de titel. Een week later wordt die strijd in Brazilië alsnog in het voordeel van Vettel beslist.

omschrijving

Vorig jaar
In 2014 was na de kwalificatie op zaterdag Nico Rosberg de gelukkigste man. De leidende positie behield hij tot de 25ste ronde. Toen nam Lewis Hamilton na een geslaagde uitremactie het initiatief over van zijn teamgenoot en verstevigde daarmee zijn leidende positie in het klassement. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
Het is komend weekend feest in de pitbox van Sauber. Het team staat voor de 400ste keer aan de start van een Grand Prix. Het Zwitserse team debuteerde in 1993 en maakte zijn grootste successen mee toen het als BMW-fabrieksteam door het leven ging. Robert Kubica schreef in 2008 in Canada de vooralsnog enige overwinning van Sauber op zijn naam. Nick Heidfeld maakte er destijds bovendien een één-twee van in Montreal.

Lewis Hamilton is, ook al zal hij dat zelf nog niet roepen, heel dichtbij zijn derde wereldtitel. Als de Engelsman in Texas wint en Sebastian Vettel slaagt er niet in om achter hem tweede te worden, is de titel voor hem. Aan het circuit zal het niet liggen, daarop kan Hamilton prima uit de voeten. Hij won er eerder in 2012 en vorig jaar. Alleen Sebastian Vettel slaagde er ook in om te zegevieren op het Circuit of the Americas:

2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Lewis Hamilton

Max Verstappen keert terug naar het land waar hij voor het eerst kennis maakte met de formuleracerij. Begin 2014 deed hij mee aan de Florida Winter Series, een soort opleidingskampioenschap georganiseerd door Ferrari. Hij zal op dat moment nog niet hebben vermoed dat hij in datzelfde jaar nog als vrijdagcoureur van Toro Rosso zijn eerste F1-meters af zou leggen op het Circuit of the Americas.

Alexander Rossi zit dit weekend weer in de Manor-cockpit van Roberto Merhi. Daarmee is hij de eerste Amerikaan sinds Scott Speed in 2007 die deelneemt aan de Amerikaanse Grand Prix.

Tom Kristensen is dit weekend de driver steward. De beste man behoeft eigenlijk geen introductie. Zijn ervaring in de Formule 1 beperkt zich tot wat testwerk, maar in de langeafstandsracerij is hij een absolute grootheid. De Deen schreef liefst negen keer de 24 uur van Le Mans op zijn naam.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van de Amerika de medium en de zachte banden mee.