Het Formule 1-circus verhuist van Midden-Amerika naar Zuid-Amerika. Niet zelden staat de Grand Prix in de miljoenenstad São Paulo garant voor spektakel.

Toen in 1972 de Formule 1 voor het eerst naar Interlagos ging, zij het voor een race die niet meetelde voor het kampioenschap, was de baan nog bijna acht kilometer lang en bijzonder hobbelig. Na 1980 besloot men dat de oneffenheden van de baan en de toenemende armoede in het gebied niet langer bij de Formule 1 pasten. Met de successen van lokale held Ayrton Senna lag een terugkeer naar Interlagos voor de hand, maar daarvoor moest het circuit grondig gerenoveerd worden.

Die renovatie ging gepaard met het inkorten van de baan die voor het eerst in 1990 in gebruik werd genomen. Sindsdien is de configuratie nagenoeg onveranderd gebleven. Vandaag de dag is het circuit 4.309 meter lang. Dat betekent dat er op zondagmiddag 71 ronden gereden moeten worden voordat het zwart-wit-geblokt wordt getoond. Er zijn twee DRS-zones: op startfinish en na de Senna S.

1973
Een jaar na de geslaagde kennismakingsrace in 1972 maakt het Formule 1-circus zich op voor de eerste officiële Braziliaanse Grand Prix. Al het materiaal wordt rechtstreek ingevlogen vanuit Argentinië waar de openingsrace van het jaar plaatsvond. Aangezien daar al niet veel bolides aan de start stonden, verschijnen er ook dit weekend slechts twintig auto’s aan het vertrek.

Het Lotus-team had flink getest op het circuit ’tussen twee meren’ om Emerson Fittipaldi een voordeel te geven in zijn jacht op de thuisoverwinning. De Braziliaan moet op zaterdag echter teamgenoot Ronnie Peterson met twee tienden verschil voor zich dulden. Meer dan de start is er voor Fittipaldi een dag later niet nodig om orde op zaken te stellen. Hij schuift voorbij zijn teamgenoot, terwijl daarachter Carlos Pace het publiek op de banken krijgt door van de zesde startplaats door te stoten naar P2.

Pace houdt geen stand tegen de snellere Jackie Stewart en Peterson achter hem. Laatstgenoemde komt echter niet verder dan de zesde ronde. Een mankement aan één van de wielen zorgt ervoor dat de Zweed hard van de baan crasht. Enkele ronden later voegt ook Pace zich met ophangingsproblemen bij de uitvallers. Vooraan verandert er niks. Fittipaldi pakt een onbedreigde overwinning, gevolgd door Stewart. De derde plaats wordt opgeëist door de sterk oprukkende Danny Hulme.

Twee jaar later zegeviert Carlos Pace voor eigen publiek in de Brabham. Weer twee jaar later komt de Braziliaan om bij een vliegtuigongeluk. Het circuit waar hij in 1975 zijn enige Grand Prix-overwinning boekte, wordt daarom naar hem vernoemd: het Autódromo José Carlos Pace.

Vorig jaar
In 2014 duldt Nico Rosberg Lewis Hamilton geen moment voor zich. Hij vertrekt van pole position en geeft enkel bij de pitstops de leiding uit handen. Lewis Hamilton helpt zichzelf niet door in zijn jacht op zijn Duitse teamgenoot kortstondig van de baan te schuiven. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
Max Verstappen is momenteel de man in vorm. De Nederlander is enige coureur die in elk van de laatste vijf laatste Grands Prix punten scoorde. Dit weekend keert Verstappen terug naar het circuit waar hij vorig jaar voor de derde keer deel mocht nemen aan een vrije training. Die ervaring was voldoende voor hem om het circuit onder zijn favorieten te scharen. Gezien de lange rechte stukken is Verstappen wat gereserveerd wat betreft het inschatten van de kansen voor Toro Rosso komend weekend, al voegt hij daar aan toe dat deze baan beter bij de auto moet passen dan het circuit in Mexico.

Valt er voor Lewis Hamilton na het winnen van de titel nog enige eer te behalen in Brazilië? Jazeker wel. De Engelsman won nooit eerder op het Autódromo José Carlos Pace en daar zou de drievoudig wereldkampioen graag verandering in brengen, al is het maar om zijn grote idool Ayrton Senna te eren. Hetzelfde moet worden gezegd van Fernando Alonso. De Spanjaard won de Braziliaanse Grand Prix nooit, maar stond wel acht keer op het podium. Een overzicht van de tien laatste winnaars:

2014: Nico Rosberg
2013: Sebastian Vettel
2012: Jenson Button
2011: Mark Webber
2010: Sebastian Vettel
2009: Mark Webber
2008: Felipe Massa
2007: Kimi Räikkönen
2006: Felipe Massa
2005: Juan Pablo Montoya

De Fin Mika Salo schuift dit weekend bij de wedstrijdleiding aan als driver steward. Salo kwam in de Formule 1 uit voor Lotus, Tyrell, Arrows, BAR, Sauber en Toyota en Ferrari. In 111 Grands Prix bleek een podiumplaats het hoogst haalbare. Zijn enige kans op de overwinning stond hij als vervanger van de geblesseerde Michael Schumacher tijdens de Duitse Grand Prix van ’99 af aan teamgenoot Eddie Irvine.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Brazilië de medium en de zachte banden mee.