Na de Grand Prix van Monaco zal het voor velen een verademing zijn om neer te strijken op het Canadese Circuit Gilles Villenueve. Het circuit staat immers te boek als een van de beste circuits om in te halen.

De Grote Prijs van Canada is haast niet weg te denken van de moderne Formule 1-kalender. De race staat regelmatig garant voor spektakel, verrassende winnaars en heel veel meer wat je als liefhebber graag wilt zien.

Het evenement in Montreal gaat al een tijdje mee. In de loop der jaren zijn er met name aan het lange rechte stuk voor startfinish wijzigingen doorgevoerd. Sterker nog, in de beginjaren lag de startlijn direct na de hairpin achterop het circuit, gevolgd door heel veel geslinger naar wat nu startfinish is. De meeste van die chicanes zijn eruit gehaald, waardoor het circuit een nog sneller karakter heeft gekregen.

De baan heeft anno 2015 een lengte van 4.361 meter. Dat brengt het aantal raceronden op zeventig. De coureurs hebben twee DRS-zones tot hun beschikking: op het lange rechte stuk voor startfinish en op startfinish zelf.

1978
De eerste Canadese Grand Prix op het kunstmatige eiland Île Notre-Dame wordt verreden in 1978. Het is de laatste race van het jaar en de kampioen is in de persoon van Mario Andretti al lang en breed bekend, onder meer omdat naaste uitdager Ronnie Peterson twee races eerder in Italië het leven liet.

Het is Jean-Pierre Jarier die zijn Lotus in de kwalificatie naar de snelste tijd stuurt. De leidende positie staat hij bij de start niet af, maar achter hem is het Alan Jones die aansluit vanaf P5. Gilles Villeneuve, de publiekslieveling rijdt kort na de start in de Ferrari rond op de vierde plaats, terwijl Hans-Joachim Stuck en Emerson Fittipaldi na een ongelukkig samenkomen het strijdtoneel moeten verlaten.

Jarier rijdt vervolgens eenvoudig weg van zijn achtervolgers, maar in ronde vijftig steekt een typisch Montreal-probleem de kop op: zijn remmen zijn er volledig aan. Gilles Villeneuve heeft op dat moment al korte metten gemaakt met Jody Scheckter en geprofiteerd van een leeglopende band aan de auto van Jones. De thuisracer krijgt zodoende de leiding en de latere overwinning in de schoot geworpen. Scheckter en Reutemann vergezellen Villenueve op het podium.

Vier jaar later wordt de naam van het circuit veranderd van Île Notre-Dame Circuit in Circuit Gilles Villenueve. Een maand eerder kwam de vader van de latere wereldkampioen Jacques Villeneuve op het circuit van Zolder noodlottig aan zijn einde.

omschrijving

Vorig jaar
Red Bull-coureur Daniel Ricciardo profiteert optimaal van de zeldzame malheur van het tot dat moment onklopbare Mercedes. De Australiër pakt zijn eerste Grand Prix-overwinning en laat iedereen zijn aller, allerbreedste lach zien. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
De laatste tien edities van de Canadese Grand Prix telden maar liefst acht verschillende overwinnaars. Van het huidige deelnemersveld won enkel Lewis Hamilton meer dan één keer in Montreal. In 2007 boekte hij er zelfs zijn eerste overwinning ooit. Hetzelfde gold later voor Robert Kubica en Daniel Ricciardo.

2014: Daniel Ricciardo
2013: Sebastian Vettel
2012: Lewis Hamilton
2011: Jenson Button
2010: Lewis Hamilton
2009: –
2008: Robert Kubica
2007: Lewis Hamilton
2006: Fernando Alonso
2005: Kimi Räikkönen
2004: Michael Schumacher

Het mag geen verrassing heten dat ook het Circuit Gilles Villeneuve nieuw is voor Max Verstappen. De jonge Nederlander zegt de crash in Monaco achter zich te hebben gelaten en zonder vrees en terughoudendheid de Grote Prijs van Canada tegemoet te treden. Vader Jos kan hem allicht een woordje influisteren over hoe je hier een degelijke race rijdt. In 2000 reed Jos Verstappen op een natte baan één van zijn beste races uit zijn carrière. Getooid met een speciale oranje EK voetbal-helm reed hij in de Arrows naar de vijfde plaats.

The wall of champions is door de jaren heen een begrip geworden binnen de Formule 1. De muur bij het opkopen van startfinish heeft heel wat grote namen mogen verwelkomen. De mannen zijn dus gewaarschuwd.

Alan Jones is de driver steward van dienst. Men is blijkbaar tevreden met hoe de Australische wereldkampioen van 1980 die taak vervult, want slechts twee races geleden nam hij ook al plaats in de wedstrijdleiding.

Banden
Pirelli neemt ook naar Canada de zachte en de superzachte banden mee.