Dit weekend strijkt het Formule 1-circus neer op het bij de coureurs populaire Suzuka Circuit. Voor Honda is het de thuisrace, Voor Jenson Button misschien wel zijn laatste Japanse GP, en Mercedes gaat in het land van de rijzende zon op zoek naar eerherstel.

Het Suzuka Circuit neemt een speciale plek in op de Formule 1-kalender en in de harten van de coureurs. Het is een technisch uitdagende baan, met bochten als Spoon, 130R en de Esses als enkele highlights.

Het unieke achtvormige ontwerp heeft een lengte van 5.807 meter, wat betekent dat er 53 ronden op de teller staan voor zondag. De coureurs hebben slechts één DRS-zone tot hun beschikking, gelegen op start/finish.  

1987
De Formule 1 strijkt in 1987 voor het eerst neer op het circuit dat door de Nederlander Hans Hugenholtz is ontworpen en tevens dient als testbaan voor Honda. Een eerdere kennismaking met Japan op het circuit van Fuji was geen lang leven beschoren.

De eerste Formule 1-race op Suzuka moet met nog twee races te gaan een clash worden tussen kampioenschapsrivalen en teamgenoten Nelson Piquet en Nigel Mansell. Laatstgenoemde is de uitdager van de twee, maar vergaloppeert zich tijdens de kwalificatie en crasht hard. Rugletsel houdt hem de rest van het weekend aan de kant. Dat maakt Piquet automatisch de wereldkampioen van dat jaar.

De Braziliaan hoeft tijdens de kwalificatie dan ook niet tot het gaatje te gaan. Het stelt Gerhard Berger in de Ferrari in staat de poleposition voor zich op te eisen en later in het weekend op dominante wijze de winst naar zich toe te trekken. Ayrton Senna volgt op gepaste afstand in de Lotus, met McLaren-coureur Stefan Johansson pal achter hem op P3. Piquet bezegelt zijn derde wereldtitel na motorproblemen met een uitvalbeurt.

omschrijving

Vorig jaar

Lewis Hamilton wint de race die wordt overschaduwd door de crash van Jules Bianchi door Nico Rosberg in een rechtstreeks gevecht te verslaan. Het volledige raceverslag lees je hier.

In de spotlights
Wat kan een jaar snel voorbij gaan. Amper twaalf maanden geleden maakt de F1-minnende wereld voor het eerst kennis met de sensatie die Max Verstappen heet. Op vrijdag debuteert hij op overtuigende wijze voor Toro Rosso in de eerste vrije training. Twee dagen later draait het om hele andere dingen en om één iemand in het bijzonder. Jules Bianchi crasht op zeer ongelukkige wijze tegen een bergingsvoertuig. Hij bezwijkt negen maanden later aan zijn verwondingen.

Niet minder dan vijf coureurs van het huidige deelnemersveld wisten in het verleden te winnen op Suzuka. De meest succesvolle daarvan is Sebastian Vettel, met vier overwinningen. Kampioenschapsleider Lewis Hamilton won ‘slechts’ één keer, maar zal er op gebrand zijn zich te revancheren voor het debacle van Mercedes in de Grand Prix van Singapore. Een overzicht van de laatste tien winnaars:

2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Sebastian Vettel
2011: Jenson Button
2010: Sebastian Vettel
2009: Sebastian Vettel
2008: GP verreden op Fuji
2007: GP verreden op Fuji
2006: Fernando Alonso
2005: Kimi Räikkönen
2004: Michael Schumacher
2003: Rubens Barrichello

De winnaar van de Grand Prix in 2011, Jenson Button, kan komend weekend wel eens dé man zijn waarover gesproken gaat worden. Niet per se vanwege zijn prestaties op de baan, maar vanwege een vermeende aankondiging van zijn afscheid van de sport. De wereldkampioen van 2009 is het achteraan rijden beu. En dus zou Japan, wat hij vanwege de afkomst van zijn vrouw zijn tweede thuis noemt, een prima decor zijn voor dat bericht.

De driver steward van dienst is dit weekend Emanuele Pirro. De Italiaan wordt sinds zijn eerste aantreden in 2010 regelmatig aangewezen om die rol te vervullen. Pirro reed in zijn actieve Formule 1-carrière drie punten bij elkaar, maar boekte daarna meerdere grote successen in de langeafstandsracerij.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Japan de harde en de medium banden mee.