Het is alweer de tweede race van het seizoen, maar nog lang niet alle kaarten zijn geschud. Wat kan Manor bijvoorbeeld? Hoe ver komt Fernando Alonso bij zijn terugkeer in de manke McLaren? En liggen er dit weekend wél punten in het verschiet voor Max Verstappen?

De Grote Prijs van Maleisië staat alweer sinds 1999 op de Formule 1-kalender. Het circuit kan worden beschouwd als een van de eerste buitenproportionele geesteskindjes van Formule 1-huisarchitect Hermann Tilke. In tegenstelling tot enkele van zijn latere, meer steriele creaties, wordt de omloop in Sepang goed ontvangen. Zwaar is het wel om daar te racen. Vanwege het warme en extreem vochtige klimaat zie je na de race vaker dan gemiddeld coureurs toch wat wankel uit hun bolides stappen.

De lay-out van het 5.543 meter lange circuit is sinds 1999 ongewijzigd gebleven en biedt een enorme diversiteit aan bochten (vijftien in totaal). Twee enorme rechte stukken bieden geweldige kansen tot inhalen, zeker als de heren coureurs geholpen worden door hun DRS-systeem. Het zwart-wit-geblokt valt op zondag na 56 ronden racen.

Sepang 1999
De eerste wedstrijd op het Sepang International Circuit staat in het teken van de terugkeer van Michael Schumacher bij Ferrari. De Duitser, tot en met dat jaar onmachtig om de Scuderia naar de absolute top te brengen, stond zes races aan de kant na zijn beenbreuk, opgelopen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Men verwacht dat Schumacher nog wat roestig zal zijn, maar al heel snel blijkt niets minder waar. Hij is tijdens de kwalificatie een seconde sneller dan wie ook en dus start hij van poleposition.

Hij gebruikt zijn dominantie tijdens dat weekend echter niet voor eigen gewin. Teamgenoot Eddie Irvine maakt na het wegvallen van Michael Schumacher verrassend kans op de wereldtitel. Hij moet in die strijd alleen Mika Häkkinen van zich af zien te houden. Er wordt gefluisterd dat Schumacher Irvine de titel niet gunt, omdat hij zelf Ferrari weer kampioen wil maken, maar tijdens de race laat hij de flamboyante Ier tot twee keer toe voorbij, waarna hij zelf Mika Häkkinen op tracht te houden. Irvine wint de race en pakt de leiding in het kampioenschap. Hij verklaart na afloop dat Schumacher niet alleen de ‘beste nummer één is, maar ook de beste nummer twee’.

Na de race wordt het Ferrari-duo echter gediskwalificeerd vanwege illegale barge boards (zie album). Het besluit levert Häkkinen zijn tweede opeenvolgende titel op, iets waar Ferrari weigert zich bij neer te leggen. Het team gaat in beroep en weet de rechters te overtuigen van hun gelijk. Irvine krijgt zijn overwinning terug. Tot de titel leidt het uiteindelijk niet. Die gaat twee weken later opnieuw naar de ‘Flying Fin’.

omschrijving

Vorig jaar
Lewis Hamilton is in 2014 het hele weekend lang heer en meester in Maleisië. De Engelsman rijdt onbedreigd naar de zege. Nico Rosberg maakt er voor Mercedes een dubbelzege van. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
In Maleisië is altijd raadzaam één oog op de hemel gericht te houden. De hemelsluizen kunnen boven Kuala Lumpur altijd zonder aankondiging opengaan. Als dat gebeurt, zijn de coureurs opeens op zichzelf aangewezen, in plaats van dat ze kunnen vertrouwen op hun materiaal.

Manor zal in Maleisië een hernieuwde poging gaan doen om hun beide auto’s te laten rijden. Twee weken geleden hielden softwareproblemen de sponsorloze bolides nog aan de kant, maar het rijdersduo heeft al te kennen gegeven zin te hebben in de eerste meters met de ‘nieuwe’ bolide.

Ook voor Fernando Alonso moet het seizoen 2015 nog goed en wel beginnen. Twee weken geleden kampte hij thuis nog met de naweeën van zijn testcrash, maar voor komend weekend is hij fit genoeg bevonden om te racen. Ook Valtteri Bottas stapt na zijn rugklachten in Australië gewoon weer in de Williams.

De driver steward die komend weekeinde het gedrag van de deelnemers op de baan mee in de gaten houdt en beoordeelt, is niemand minder dan GP500-legende Mick Doohan. De geboren Australiër won tussen 1994 en 1998 vijf opeenvolgende titels in de hoogste klasse op twee wielen. De beste man reed overigens wel ooit een demo in een Formule 1-bolide van Williams, maar zette de wagen in de eerste ronde al achterstevoren.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Maleisië de harde en de medium banden mee.