Michael Schumacher won elf jaar geleden de laatste editie van de Oostenrijkse Grand Prix. Komend weekeinde krijgt hij een opvolger als de Formule 1 terugkeert op de Red Bull Ring.

‘Mr. Le Mans’ neemt komend weekend de rol van driver steward op zich. De Deen Tom Kristensen is met zijn negen overwinningen in de 24 uur van Le Mans een van de meest gelauwerde autocoureurs van dit moment, al werd hij in de Formule 1 nooit succesvol, simpelweg omdat hij nooit verder kwam dan enkele testritten. Een week geleden werd Kristensen met Audi nog tweede in de meest prestigieuze 24 uurs race ter wereld.

Het circuit
De Grote Prijs van Oostenrijk. Het is een beetje Formule 1 meets The Sound of Music. De Red Bull Ring ligt uniek gelegen in de Oostenrijkse bergen van de deelstaat Stiermarken. Het Formule 1-circus heeft in het verleden al vaker het circuit bezocht toen het nog de namen Österreichring en A1-ring droeg. De laatste Grand Prix keer dateert echter alweer van 2003.

De lay-out van het circuit is sinds 2003 onveranderd gebleven, maar alle zaken eromheen zijn na de overname door Red Bull flink op de schop gegaan. Zo zijn onder andere de faciliteiten en de infrastructuur verbeterd. De nieuwe eigenaar van het circuit stond daarvoor garant en verbond tevens zijn naam aan het Oostenrijkse parcours.

De baan die gedrapeerd ligt over het Oostenrijkse reliëf, meet een lengte van 4.326 meter asfalt. Dat betekent dat er op zondagmiddag niet minder dan 71 ronden gereden moeten worden, waarbij gedurende elke ronde twee keer het DRS-systeem gebruikt mag worden. Er ligt er een op start-finish, terwijl de andere zone gelegen ligt tussen bocht twee en drie. Opmerkelijk gegeven: de hele omloop telt slechts twee linkerbochten, tegenover zeven afbuigingen naar rechts.

Historie
Toen de Formule 1 midden jaren negentig in Oostenrijk terugkeerde voor een reeks van zeven Grands Prix, bleken de eerste twee bochten van het circuit vaak hun stempel te drukken op de race. Zo vond Michael Schumacher, over wie eerder deze week voor het sinds lange tijd weer een hoopvol bericht naar buiten kwam, in 2000 in de eerste bocht van de race al zijn Waterloo.

BAR-coureur Ricardo Zonta mist na een korte sprint vanaf de lijn zijn rempunt en vindt de Ferrari van Schumacher op zijn pad. De Duister spint en in de opgeworpen stofwolken kan Jarno Trulli hem niet meer ontwijken. De twee staan met de neuzen naar elkaar op het moment dat Trulli al uitstapt, maar de Ferrari-motor loopt op dat moment nog. En Schumacher zou Schumacher niet zijn als hij daar zijn voordeel niet mee doet.

De Duitser, op dat moment nog zoekende naar de eerste wereldtitel voor de Scuderia, zet zijn bolide in zijn achteruit, om hem vervolgens terug de baan op te sturen, waar hij vervolgens stilhoudt. Enkele seconden later slaat zijn motor ‘plotseling’ af. De door Schumacher zo vurig gewenste rode vlag blijft echter uit en hij valt uit.

In 2002 komt de Japanner Takuma Sato met de schrik vrij als hij in bocht 2 getorpedeerd wordt door Nick Heidfeld en zijn Sauber. De Duister verliest bij het aanremmen van de bocht de controle over zijn bolide. Hij schuift stuurloos richting de hairpin waar Sato net instuurt. De Jordan-coureur ziet Heidfeld niet aankomen en voordat hij doorheeft wat er gebeurd, staat hij al beduusd in het grind. De rechterflank van de kenmerkende gele bolide ligt volledig open.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dit jaar
Elf jaar zijn er verstreken sinds er voor het laatst Formule 1-motoren werden gestart op de grid. Het merendeel van het huidige deelnemersveld maakt op vrijdag dus voor het eerst kennis met de Red Bull Ring. Wellicht dat dit gegeven in ieder geval op vrijdag, maar ook later in het weekend voor verrassingen kan zorgen.

Er zijn maar weinig teams die twee keer per jaar kunnen spreken van een thuisrace. Het team van Red Bull neemt echter onder een Oostenrijkse licentie deel aan het wereldkampioenschap en dus zal het team zich gesteund voelen door ‘hun’ thuispubliek. Als het circuit dan ook nog eens de naam van jouw team draagt, geeft dat volgens Sebastian Vettel vleugels. Laat maar zien dan!

In de spotlights
Komend weekeinde rijden er in de bergen niet meer dan vier coureurs die voordeel kunnen putten uit hun eerdere Formule 1-ervaringen met het circuit. Jenson Button, Kimi Räikkönen en Fernando Alonso waren er alle drie bij toen er in 2003 voor het laatst werd gereden. Felipe Massa stond dat jaar weliswaar aan de kant om te rijpen als testcoureur bij Ferrari, maar een jaar eerder deed hij het het circuit al aan als racecoureur van Sauber.

In de voorhoede hebben twee coureurs echt iets te bewijzen. In de eerste plaats wil Lewis hamilton ongetwijfeld aantonen dat hij zich niet zomaar gewonnen geeft ten opzichte van teamgenoot Rosberg. De Brit kijkt tegen een soortgelijke achterstand ten opzichte van zijn teamgenoot aan als na de openingsrace in Melbourne. Toen had hij vier overwinningen op rij nodig om het gat te dichten, maar het lukte hem uiteindelijk wel. Kan hij dat kunstje opnieuw flikken?

Daniel Ricciardo mag zich officieel een winnaar in de Formule 1 noemen. Hij werd in Canada overduidelijk geholpen door pech bij Mercedes, maar als je eenmaal op de hoogste trede van het podium hebt gestaan, is er een mentale barrière geslecht. Is hij wellicht diegene die het Mercedes nog enigszins moeilijk kan gaan maken?

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Oostenrijk de zachte en superzachte compounds mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."