De Grand Prix van Zuid-Korea staat dit jaar voor de vierde keer op de kalender. De editie van 2013 belooft, evenals in 2010, een heus waterballet te worden. Tyfoon Fitow ligt immers op de loer.

De FIA lijkt de laatste tijd uit een steeds kleiner vaatje te tappen als het gaat om het aanstellen van de racesteward. In Zuid-Korea mag opnieuw Emanuele Pirro op de stoel plaatsnemen. De Italiaan reed tussen 1989  en 1991 in totaal 37 races in de Formule 1 en scoorde daarin drie punten. Tussen 2000 en 2002 won hij drie keer de 24 uur van Le Mans, samen met Frank Biela en Tom Kristensen.

Het circuit
Het Korea International Circuit wordt door de coureurs vaak opgedeeld in twee delen. Het eerste deel bestaat uit lange rechte stukken, met elkaar verbonden door hairpins en uitermate geschikt voor uitremacties. Deel twee bestaat een bijna eindeloze aaneenschakeling van linker -en rechterbochten, waarvan het laatste deel aan een stratencircuit doet denken.

Op het circuit in Yeongam wordt maar weinig gereden en ook tijdens komend weekeinde is er maar één racecategorie naast de Formule 1 aanwezig. Dat betekent dat de baan gedurende het weekend langer vuil zal blijven dan dat de heren coureurs gewend zijn. Het is aan de teams om daar qua bandenstrategie rekening mee te houden.

Historie
Het is de vraag of je na drie edities eigenlijk al van historie kan spreken. Toch gaat de eerste editie van de Koreaanse Grand Prix de boeken in als een enerverende. De regen kwam in 2010 met bakken uit de hemel, waardoor de race lange tijd werd stilgelegd. Omdat het een race in de namiddag betrof, was het lange tijd spannend of de race wel uitgereden kon worden vóór het invallen van de avondduisternis. Dit was ternauwernood het geval.

Zo kon het zijn dat winnaar Fernando Alonso in de schemering zijn feestje vierde, geflankeerd door Lewis Hamilton en Felipe Massa. Beide Red Bulls vielen uit. Sebastian Vettel verliet het strijdtoneel met een motorprobleem, terwijl Mark Webber spinde en daarbij Nico Rosberg met zich meenam.

omschrijving

Vorig jaar
Mark Webber start in 2012 van poleposition, maar ziet bij de start meteen teamgenoot Sebastian Vettel voorbij komen. Vettel rijdt daarna naar de overwinning, daarmee de leiding van Fernando Alonso overnemend in het kampioenschap.

Alonso finisht die race als derde, met de nodige hulp van stalgenoot Felipe Massa. De Braziliaan is op een gegeven moment in de race de snellere van de twee, maar de tweede rijder wordt te kennen gegeven dat niet hij, maar Alonso degene is die kans maakt op de wereldtitel. Of hij alsjeblieft niet Ferrari’s eerste rijder voorbij wil rijden.

Dit jaar
Dit jaar zullen de blikken vooral naar boven gericht zijn. Het raceweekend wordt bedreigd door tyfoon Fitow en als een natuurverschijnsel een naam krijgt, weet je dat het menens is.

Sebastian Vettel zal in Zuid-Korea ongetwijfeld de woorden van Mercedes-motorsportchef Toto Wolff waar willen maken. De Oostenrijker gaf aan dat de combinatie Red Bull/Sebastian Vettel momenteel zo dominant is, dat ze in staat moet zijn elke resterende race te winnen.

In de spotlights
Je kan niet anders dan om bovenstaande reden Sebastian Vettel te noemen als dé persoon waar de ogen op gericht zullen zijn. Het binnenhalen van de wereldtitel is nog maar een formaliteit en werkelijk niemand lijkt hem of Red Bull van zijn vierde succes af te kunnen houden.

Houdt ook de man op poleposition in de gaten. Wie het ook mag zijn, diegene ziet zich gehinderd door het feit dat er in Zuid-Korea nog nooit iemand vanaf de eerste startplaats het podium heeft gehaald. Vloeken zijn er echter om verbroken te worden en het zal de mannen vooraan er alles aan gelegen zijn zich een zo goed mogelijke uitgangpositie voor de race te verschaffen.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Zuid-Korea de superzachte en medium banden mee.