*

VT1: Verstappen opent als snelste in Mexico

Nino Stuivenberg

Nino Stuivenberg

26 oktober 2018 18:36

VT1: Verstappen opent als snelste in Mexico
Sutton Images

Red Bull is het raceweekend in Mexico goed begonnen. In de eerste vrijdagtraining reed Max Verstappen de snelste tijd, Daniel Ricciardo de tweede. Erg representatief was de uitslag echter niet, met de Renault-coureurs op posities drie en vier.

Bij aanvang van de sessie is het Autódromo Hermanos Rodríguez nog behoorlijk groen. Er ligt veel vuil op de ideale lijn en er is maar weinig grip. Verschillende teams – waaronder Red Bull en Mercedes – zitten het eerste half uur van de training daarom uit in de pits; zij laten anderen liever de baan schoonvegen. Ferrari kiest er juist wel voor om Räikkönen en Vettel vroeg de baan op te sturen.

Renault sluit de sessie af als derde en vierde.

Het duurt daarom even voor de eerste snelle ronden gereden worden. Op de hypersoft, de zachtste compound dit weekend, rijdt Red Bulls Daniel Ricciardo in eerste instantie de snelste tijd: 1:17.932. Verstappen volgt binnen een tiende op P2, Hamilton en Bottas staan dan derde en vierde. Verstappen had overigens sneller gekund, maar hij wordt tijdens zijn ronde gehinderd door Antonio Giovinazzi. De Italiaan is deze sessie één van de drie ‘nieuwkomers’ met Norris en Latifi.

Na een nieuwe radiostilte komt de training in het laatste half uur weer op gang. De tijden duikelen dan al snel naar beneden bij de Red Bulls, die wederom op hypersoft rondrijden. Max Verstappen komt in een vrije ronde tot 1:16.656 en is op dat moment een seconde sneller dan de rest van het veld. Dat komt echter vooral door Mercedes en Ferrari, die hun rondes op de ultrasoft maken en lange runs doen. Alleen Ricciardo komt nog in de buurt van Verstappen, maar hij blijft op een halve seconde steken.

In de slotfase gaat geen van de koplopers meer voor een snelle ronde. Verstappen sluit de sessie daarom als snelste af, voor Ricciardo, Sainz en Hülkenberg. Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Hartley en Latifi maken de top tien compleet. De stand zegt echter weinig, omdat zowel Mercedes als Ferrari hun snelste ronden op ultrasoft reden – en niet de zachtere hypersoft. De twee topteams hebben dus nog niet het achterste van hun tong laten zien.