Een drukke tweede training brengt Fernando Alonso de snelste tijd, gevolgd door Hamilton, Rosberg en Button.

Bij het begin van de middagtraining verspillen de coureurs geen tijd en vrijwel direct is het druk op de baan. De baantemperatuur is vijftien graden hoger dan bij aanvang van de eerste sessie, wat een veel duidelijker beeld geeft van wat Pirelli’s nieuwe supersoft-compound in de race presteert. In de ochtendtraining is het nieuwe rubber spaarzaam gebruikt, maar de tweede sessie ziet alle coureurs meerdere runs op het extra zachte rubber doen.

Felipe Massa is de eerste die probeert hoe lang de banden het zulllen gaan volhouden. Eerst met nagenoeg lege, en daarna met vollere benzinetanks zoekt hij de grens op. Dat gaat gepaard met spectaculaire beelden van een Ferrari die dwars uit Sainte Devote komt, en driftend langs het Casino vliegt. Bij Ferrari zijn ze niet helemaal gerust op de goede afloop, getuige de bezorgde gezichten in de garage van de Braziliaan.

Het recept voor een langere houdbaarheid van het zachte rubber wordt al snel ontdekt. Verschillende coureurs doen een run op de supersoft-banden, rijden vervolgens een rustig rondje om het rubber te laten afkoelen, en plaken er nog een run aan vast. Wellicht geen bruikbare strategie tijdens een normale race, maar met een hogere kans op neutralisaties tijdens de race zeker het proberen waard.

Sebastian Vettel zet als eerste een snelle tijd neer, maar zijn poging wordt verbeterd door Fernando Alonso die een rondje Monaco in 1:15,123 afraffelt. Hamilton, Rosberg en Button zijn daarna allen sneller dan Vettel in zijn eerste poging was. Het is duidelijk dat de superzachte band een stuk slijtvaster is dan werd gedacht.

Grote incidenten blijven uit: allleen Paul di Resta haalt het eind van de training niet nadat zijn Force India stilvalt bij het uitkomen van de tunnel. Verschillende coureurs missen een bocht, waarbij vooral Sainte Dévote en de chicane populaire bestemmingen zijn voor een rem- of stuurfout. Tonio Liuzzi kan na zijn crash in de eerste training zelfs helemaal niet rijden.

Ook Mark Webber, in de ochtend geplaagd door versnellingsbakproblemen, heeft een lastige middag. Hij moet het werk van twee trainingen in anderhalf uur zien klaar te spelen en gaat al vroeg aan de slag met de superzachte band. Hij blijft steken op de achtste plaats, op anderhalve seconde van Alonso.

Uiteindelijk is er toch nog spektakel, in de slotfase verzorgd door Vitaly Petrov. De Rus raakt bij het uitkomen van de tunnel de controle kwijt als zijn Renault over een hobbel stuitert. Petrov raakt op de hoge snelheid de vangrails, verspeelt zijn voorvleugel en verbuigt zowel zijn voor- als achterwielophanging. Het kleine slippertje van Heikki Kovalainen dat zich vrijwel tegelijkertijd in de eerste bocht voltrekt, stelt daarbij vergeleken weinig voor.

Uitslag tweede vrije training

Positie Coureur Team Snelste tijd Ronden
1 Fernando Alonso Ferrari 1:15.123 42
2 Lewis Hamilton McLaren 1:15.228 33
3 Nico Rosberg Mercedes GP 1:15.321 44
4 Jenson Button McLaren 1:15.448 38
5 Sebastian Vettel Red Bull 1:15.667 46
6 Felipe Massa Ferrari 1:15.781 45
7 Michael Schumacher Mercedes GP 1:16.356 33
8 Mark Webber Red Bull 1:16.642 42
9 Adrian Sutil Force India 1:17.101 46
10 Nick Heidfeld Renault 1:17.126 38
11 Vitaly Petrov Renault 1:17.337 35
12 Sergio Perez Sauber 1:17.541 47
13 Rubens Barrichello Williams 1:17.570 39
14 Sebastien Buemi Toro Rosso 1:17.581 32
15 Pastor Maldonado Williams 1:17.633 49
16 Kamui Kobayashi Sauber 1:17.706 37
17 Jaime Alguersuari Toro Rosso 1:17.789 43
18 Heikki Kovalainen Lotus 1:18.266 50
19 Jarno Trulli Lotus 1:18.490 39
20 Paul Di Resta Force India 1:19.053 15
21 Jerome d’Ambrosio Virgin 1:19.185 40
22 Timo Glock Virgin 1:19.338 35
23 Narain Karthikeyan HRT 1:22.066 33
24 Vitantonio Liuzzi HRT   0