Sebastian Vettel blijft het snelst, maar Fernando Alonso brengt het gat naar zijn concurrent terug tot 0,283 seconden.

De snelle tijden komen pas in het laatste kwartier op de klokken. Tot die tijd zien we alleen de oranje gemarkeerde harde Pirelli’s op de baan. Zonder uitzondering, wat op zich weer een uitzondering is, want er is bijna altijd wel een team dat de training begint met kwalificatieruns. Zo niet in Monza: iedereen volgt netjes dezelfde strategie, zodat het aan het eind van de sessie weer enorm druk is en er ongetwijfeld geklaagd gaat worden over snelle rondjes die verpest zijn door langzamere auto’s.

Twee man halen het hectische laatste kwartiertje niet. Rosbergs auto heeft een hydraulisch lek dat aan het licht komt als alle temperatuursensor plotseling in het rood schieten. De tweede afvaller is Paul di Resta. Bij het remmen voor de Parabolica breekt er volgens de lezing van de coureur zelf iets van de Force India, waarna de Schot op vrij hoge snelheid de banden in schiet. Meteen daarna gaat zijn teamgenoot Adrian Sutil in de Ascari-bochten in de rondte, maar de Duitser kan wel verder en heeft kan dus geen defect als excuus aanvoeren.

Het voornaamste nieuws van de zaterdagmorgentraining is dat Ferrari het gat met Vettel terug heeft weten te brengen tot iets minder dan drie tienden. Dat geeft de Italiaanse burger moed met het oog op de kwalificatie, die over iets minder dan twee uurtjes van start gaat.