Mercedes heeft ook de derde vrije training op Suzuka gedomineerd. In VT3 was het Nico Rosberg die bovenaan eindigde, voor teamgenoot Lewis Hamilton, die overigens nog flink crashte.

Rosberg is daarbij negen tienden los van Hamilton, waarbij het voor de rest van het veld extra pijnlijk is dat Hamilton door zijn crash geen laatste vliegende run op zachter rubber kan doen, maar toch nog drie tienden voor Fernando Alonso eindigt, die dus 1.2 seconde prijsgeeft op lijstaanvoerder Rosberg.

Hamilton crasht met nog zo’n negen minuten op de klok. De Engelsman schiet door in bocht één, komt op de kerbstones terecht en is daarna een passagier als hij vol blokkerend rechtdoor door het grind schuift en met een klap in de bandenstapel eindigt.

De crash zorgt voor enige tumult in de pits bij Mercedes, want zoals Hamilton zelf al aangeeft over de boordradio is zijn auto – met de kwalificatie die slechts over een uurtje of twee begint – aardig beschadigd: “De linker voorkant ligt in de kreukels.”

Van de coureurs die de sessie wel volmaken, vervult Alonso met Ferrari zoals gezegd op P3 de rol van ‘best of the rest’, na het afwerken van de kwalificatie-simulaties in de laatste tien minuten van de laatste vrije training waarin ook Williams er weer goed bij zit, met Felipe Massa en Valtteri Bottas op de posities vier en vijf.

Voor Red Bull is Daniel Ricciardo zesde, terwijl Sebastian Vettel als vijftiende eindigt nadat hij de sessie met nog 23 minuten te gaan voortijdig beëindigt vanwege een motorprobleem. P7 is er voor McLarens Kevin Magnussen, gevolgd door het Toro Rosso duo van Daniil Kvyat en Jean-Eric Vergne – die (niet voor de eerste keer) ook voortijdig klaar is vanwege een probleem – en Jenson Button op P10.

Verder zijn er ook in de derde training, behalve de crash van Hamilton, weer aardig wat uitstapjes. Esteban Gutiérrez spint bij het uitkomen van 130R, maar houdt zijn Sauber – waarmee hij vrijdag al schade reed – wonder boven wonder uit de muur. Zijn teamgenoot Adrian Sutil verremt zich in de chicane, net als Caterham-rijder Marcus Ericsson en Lotus-coureurs Romain Grosjean en Pastor Maldonado verkennen op meerderde plekken, maar zonder brokken, het gras, grind en de uitloopstroken in hun toch weer erg lastig te controleren ogende E22s.