Hallo redactie,

Ik heb enkele vragen over de slicks die volgend jaar weer worden ingevoerd.

ik las net dat de slicks het racen spannender maken en dat ze meer mechanische grip opleveren.
a) Wat houdt mechanische grip in?

b) Waarom maken slicks races spannender?

c) Als je meer mechanische grip hebt, is het toch juist moeilijker om in te halen?

d) Komen er volgend jaar ook 2 slick compounds waarvan de zachtste van de twee wordt gemarkeerd met een witte streep?

Met vriendelijke groet,

Casper de Groot

——————————

Hallo Casper,

De grip van een raceauto is onder te verdelen in twee soorten: mechanische en aerodynamische. De laatste is afkomstig van neerwaartse druk die de vleugels en de hele constructie van de auto genereren. Mechanische grip komt van de banden, en de manier hoe die samenwerken met het chassis.

Hier gaat het dus niet om het aantal kilo’s aan neerwaartse druk die de auto op de weg houden, maar om de grip die jij en ik ook in onze straatauto’s hebben. Wielophanging, schokdempers, veren, gewichtsverdeling en dergelijke zijn hier doorslaggevend.

Het is niet gezegd dat races spannender worden, maar vast staat wel dat wanneer mechanische grip een groter aandeel in de totale grip heeft dan nu het geval is, auto’s minder last hebben van turbulentie van hun voorgangers.

Vergelijk het met Formule Ford ten opzichte van Formule 3. Formule Fordjes hebben geen vleugels, maar wel slicks en kunnen heel dicht achter elkaar rijden en slipstreamen. In een Formule 3 heb je bijna geen grip als je vlak achter een voorganger rijdt, omdat de vleugels dan te weinig neerwaartse druk genereren.

Zoals het er nu naar uitziet komen er vier verschillende compounds, net als nu het geval is met de gegroefde banden. En het valt te verwachten dat Bridgestone de zachte van de twee soorten die het meeneemt gat markeren, maar zeker is dit nog niet.

Hopelijk hebben we hiermee je vraag beantwoord,

De redactie