Het fenomeen ‘vijfde colonne’ is afkomstig uit de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939). Gedoeld wordt op een samenzwering, waarmee bewust wordt geprobeerd om de weerstand van een leger of een bedrijf van binnenuit uit te hollen.

Vooral vanwege Vettels wederopstanding ogen de uitslagen van Räikkönen inderdaad ondermaats. Maar hoe verrassend is dat? Räikkönen was destijds in zijn McLaren-periode op zijn best, veel beter dan ooit in zijn Ferrari-tijd. Het lijkt er een beetje op dat hij sinds 2007 voornamelijk teert op de credits van zijn tamelijke toevallige wereldtitel.

Na twee teleurstellende seizoenen werd Räikkönen voor 2010 vervangen door Alonso. Na zijn (onlogisch voorkomende) terugkeer bij Ferrari in 2014 wekte hij geen moment de indruk ook maar een schaduw te zijn van de Räikkönen uit de pre-Ferrari-periode. In 2014 behaalde teamgenoot Alonso drie keer en in 2015 Vettel twee keer zoveel WK-punten als hij. Net als destijds bij Massa was dat echter voor de Ferrari-teamleiding geen reden om in te grijpen. Te dure afkoopsom misschien? Vorig jaar was Ferrari niet competitief en gooide Vettel er een beetje met de pet naar (zoals hij in 2014 ook bij Red Bull deed). Daardoor leek het nog heel wat dat Räikkönen ‘slechts’ 26 punten op Vettel te kort kwam. Dit jaar heeft Ferrari echter zijn zaken weer op orde en heeft ook Vettel weer goede zin. Geen wonder dat hij Räikkönen momenteel min of meer voor schut zet.

In 2016 was het verschil tussen Vettel en Räikkönen aan het eind van het seizoen ‘slechts’ 26 punten.

Opvallend in China was dat Räikkönen – in tegenstelling tot Vettel – klaagde over het teveel aan onderstuur. Datzelfde onderstuur (slecht voor de voorbanden maar goed voor de achterbanden) is er mogelijk de oorzaak van dat Ferrari er tijdens de qualifying door Mercedes nét wordt afgereden maar het tijdens long runs weer een fractie beter doet. Dankzij dat ‘probleem’ weet Ferrari Mercedes vooralsnog goed bij te houden. Alleen: waarom kan Vettel zich hier dan wel aan aanpassen en Räikkönen niet?

Zo te zien heeft Marchionne dus wel een punt, helemaal toen Räikkönen de veel snellere Vettel in China twaalf ronden lang in de weg reed. Räikkönen voldoet dus gewoon niet, niet qua snelheid en nu dus ook niet als teamplayer. Kennelijk heeft Marchionne dat nu ook door. Maar hij zal toch niet denken dat Räikkönen hiervan schrikt, met die hele dure afkoopsom in gedachten?

En dan nog niets. Waarom vond Marchionne het nodig om dit zo aan de grote klok te hangen? Misschien om zichzelf te promoten – zoals voorheen Di Montezemolo deed? In elk geval schoffeert hij hiermee de Ferrari-leidinggevenden en ondergraaft hij op fenomenale wijze de huidige feeststemming bij Ferrari. Dus als Ferrari het dit jaar tegen Mercedes misschien weer niet gaat redden, weet ik al hoe dat komt: door Ferrari’s vijfde colonne!

Marchionne, met naast zich teambaas Maurizio Arrivabene, staat de pers te woord.