*

Wolff: ‘Rosberg miste vermogen bij start GP Japan’

Daan de Geus

Daan de Geus

28 september 2015 14:34

Wolff: ‘Rosberg miste vermogen bij start GP Japan’
Sutton Images

Nico Rosberg was zondag bij de start van de Grand Prix van Japan in het nadeel omdat zijn motor te heet was. Dat heeft Mercedes-teambaas Toto Wolff verklaard.

Rosberg begon van pole en kwam eigenlijk helemaal niet slecht van zijn plek, maar in de aanloop naar de eerste bocht kwam teamgenoot Lewis Hamilton toch langszij en na een kort gevecht passeerde Hamilton de Duitser in bocht twee.

Rosberg viel door het duel – waarin hij naar eigen zeggen moest inhouden om een botsing te vermijden – terug naar P4. Hoewel hij zich nog wel terugknokte naar de tweede plek, was de strijd om de zege vanaf de tweede bocht al gestreden en in het voordeel van Hamilton beslist.

In gesprek met Motorsport.com vertelt Mercedes-teambaas Toto Wolff nu dat Rosberg bij de start gehinderd werd door een te heet geworden motor. “Ze kwamen allebei goed weg, maar Nico’s motor was te heet en hij had daardoor na een paar tellen niet zoveel vermogen tot zijn beschikking als Lewis.”

Volgens Wolff was het probleem al voor de start te zien. “We constateerden het al tijdens de opwarmronde. We weten niet hoe of waardoor het werd veroorzaakt, maar het staat vast dat Nico wat minder vermogen had door de te hoge temperatuur.”

“Of het kwam door iets dat Nico heeft gedaan of door iets anders, is dus nog onduidelijk. Nico heeft er echter de hele race lang last van gehad, al deed het hem uiteraard vooral pijn bij de start en het gevecht in de eerste twee bochten.”

Paddy Lowe, de hoofdverantwoordelijke voor alle technische zaken bij Mercedes, vertelt nog dat ook Hamilton tijdens de race last had van een motor die te heet werd. “Bij Nico was het erger, maar het probleem deed zich tot op zekere hoogte bij beide auto’s voor.”

Wat de Engelsman aangeeft, is dat het op de dag van de race heter dan verwacht was in Suzuka. “Daar kwam bij dat we niet veel data hadden over de set-up (door de verregende vrijdagtrainingen, red.), dus we waren sowieso al in de weer met het managen van aan de motor gerelateerde zaken.”