McLaren-ceo Zak Brown noemt het na het kwalificatie-echec tijdens de laatste Indy 500 ‘zeer onwaarschijnlijk’ dat McLaren in 2020 een fulltime Indycar-programma start. Tegelijkertijd hangen McLarens plannen in de Amerikaanse single seater-klasse niet van Fernando Alonso af, zegt Brown.

McLaren wikt en weegt al enkele jaren wat betreft een mogelijk fulltime Indycar-programma en zette hier aanvankelijk zelfs al voor 2019 op in, alvorens toch maar te beslissen alleen de Indy 500 te doen. Dat liep echter op een teleurstelling uit: Fernando Alonso wist zich niet te kwalificeren voor de race op de befaamde Brickyard.

Lees ook: Geen Alonso aan de start in Indy 500, pole voor Pagenaud

Brown liet gelijk na die domper echter al weten dat dit voor McLaren geen streep door haar Amerikaanse ambities is; volgens hem is de kans groot dat het team er in 2020 weer bij is op de Indianapolis Motor Speedway. Een fulltime-programma is daarentegen een ander verhaal en ‘zeer onwaarschijnlijk’, vertelt hij Racer.com.

Dat Mclaren ter voorbereiding van de volgende ‘500’ een aantal Indycar-races doet, is volgens Brown ook niet uitgesloten. “Maar hoezeer ik ook warm loop voor Indycar, denk ik dat het gezien hoe we er in de Formule 1 voor staan én gezien onze mislukte Indy 500 dit jaar belangrijk is dat we eerst een keer op de juiste manier aan de Indy 500 meedoen alvorens voor een compleet Indycar-seizoen te gaan.”

Aan Autosport vertelt Brown verder nog dat McLarens verdere Indycar-plannen niet afhankelijk zijn van wat Alonso besluit te doen, na zijn laatste teleurstelling met McLaren. “Of Fernando weer voor ons wil rijden of niet, heeft geen invloed op onze beslissing om wel of niet terug te gaan naar Indy.” Alonso blijft ogenschijnlijk nog tot en met 2020 aan McLaren verbonden, nadat hij van de winter een rol als ambassadeur op zich nam.

Lees ook: Alonso wordt ambassadeur van McLaren, gaat testen in 2019 en 2020

Twee jaar geleden konden Brown, McLaren en Alonso met een stuk beter gevoel terugkijken op hun eerste Indy-avontuur: hoewel Alonso toen de finish niet haalde, reed hij 27 ronden op kop en mocht zich een van de kanshebbers voor de zege noemen. In 2017 werkte McLaren echter samen met topteam Andretti Autosport, in 2019 ging McLaren voor een meer zelfstandige aanpak, met ondersteuning van het kleinere Carlin.